Jsou motorkáři dárci orgánů?

Auto a mobilita
Říká se to, ale je to jen automobilistický hejt. Většina lidí na motorce jezdí normálně, chce se dostat z bodu A do bodu B a rozhodně nepřemýšlí, komu dát srdce, komu játra, ledvinu a kdy to teda nějak opatrně skončit, aby byly všechny ty orgány použitelné.

Když má nehodu motorkář, většinou v moc dobrém stavu není ani on, ani jeho orgány. Pravděpodobnost úmrtí při nehodě je pro motorkáře 24krát vyšší než pro lidi v autě. I proto, že řidiči aut netuší, jak se řídí motorka a že by se k ní na silnici měli chovat jinak. A že třeba na jaře většina motorkářů jede po půlroční pauze, a tak neřídí s takovou jistotou jako na podzim.

Nejčastěji bourají černé motorky, nejen proto, že černých je nejvíc, ale i proto, že černá je hůř vidět než stříbrná, bílá nebo jinak barevná.

Kurzy přežití motorkářů
Na Liberecku se už od roku 2010 učí motorkáři přežít. Projekt „Učme se přežít“ je zadarmo. Kromě teorie či psychické přípravy je tu především hodně praxe. Řidiči trénují základy ovládání motocyklu v prostředí bezpečných autodromů a polygonů a učí se bezpečně ovládat nejen motorku, ale i sebe.

Mohlo by vás také zajímat: Umíte zabrzdit stejně rychle jako vaše auto? Můžete si to vyzkoušet

Podle dopravních psychologů není rozdíl mezi jízdou na motorce a v autě, řidiči riskují zhruba stejně. Ale motorkáři jsou ohrožený druh, protože následky nehod pro ně bývají fatální. Proto by měli jezdit defenzivněji.

Neměli by šetřit na výbavě, dobrá helma je základ, reflexní prvky jsou život zachraňující maličkosti.

Statistiky od vzniku samostatné České republiky do loňska (1993–2017):

  • 2 310 mrtvých motocyklistů
  • 15 856 těžce zraněných
  • 52 708 lehce zraněných  

Efekt neviditelné gorily
Využívají ho kouzelníci při karetních tricích nebo podvodníci. Objevili ho či spíš stvořili psychologové z Harvardu. V 90. letech minulého století testovali fenomén slepoty z nepozornosti. Výzkum dostal jméno Test neviditelné gorily a své tvůrce proslavil po celém světě. Studenti koukali na nejrůznější videa a dostávali úkoly, při nichž se testovala jejich schopnost multitaskingu. Třeba skupina lidí si házela míči a studenti měli počítat, kolikrát si míč mezi sebou vymění. Ve videích se jen tak mimochodem objevoval člověk v kostýmu gorily.

Děti, které neumějí dělat více věcí najednou, si jí nevšimly. Stejně jako řidiči na silnicích, když se plně nesoustředí, přehlédnou motorku či skútr. Stačí, aby se řidič, který neumí dělat více věcí najednou, začetl do reklamy u cesty nebo kouknul, co mu píplo za esemesku.

Auto vs. motocykl – spolu, nikoli proti sobě
BESIP letos rozjel kampaň, díky které chce trochu napravit vztahy mezi motorkáři a řidiči aut. Na deseti klasických situacích ukazuje, jaké chyby nejčastěji řidiči aut dělají, když se potkají s motorkou. Automobilisti totiž často vůbec nerozumí tomu, jak funguje motorka, jaké má možnosti zatáčení, zrychlení, brždění, a jak je tedy potřeba tomu přizpůsobit i svou vlastní jízdu, když se oba na silnici potkají.

1. Nevypnutý blinkr
Řidiči to často nevědí, ale u motorek se blinkry nevypínají samy ani zvukově nesignalizují řidiči, že jsou zapnuté, proto občas blikají, i když motorka nezahýbá. Takže signalizuje jízdu jinam, než kam jede. To se stává i u aut, ale kdo je zkušený řidič, umí si to za volantem představit. Motorka pro mnohé tak čitelná není a prostě blinkrům věříme.

2. Jízda příliš u krajnice
Motorkáři často jezdí příliš u krajnice a do příkopu je pak smete třeba i tlaková vlna od předjíždějícího auta. Nebo ho zcela neúmyslně ze silnice vystrčí auto tím, že jede příliš blízko, nebo do něj dokonce drcne.

3. Vyhýbání se překážce
Motorkář se na rozdíl od auta musí mnohem častěji vyhýbat dírám, kolejím, nerovnostem na silnici. Takže řidiči za ním by si měli držet odstup a počítat s tím.

4. Špatně trefené zatáčky
V autě si zatáčku projedete, jak je třeba, přibrzdíte nebo šlápnete na plyn, na motorce to není tak jednoduché, brzdit nebo zrychlovat v zatáčce v podstatě nejde. Takže příliš pomalé i příliš rychlé najetí do zatáčky vás může vyhodit do protisměru nebo mimo silnici.

Proto v zatáčkách na motorky pozor, prý i zkušený motorkář může zatáčku tzv. „netrefit“.

5. Lepení se na zadek aut
Motorkáři mívají často hodně silné stroje, a tak předjíždějí. Aby mohli předjíždět, nalepí se hodně na auto, před které se chtějí dostat. Ale řidiči se často leknou a mohou špatně zareagovat, když se jim za zády najednou někdo objeví. Srážka je ve vzduchu. Vzájemný respekt a dobrý odhad jsou důležité na obou stranách.

6. Brždění
Na suchém povrchu má motorka stejnou brzdnou dráhu jako auto, na mokru jsou na tom ale motorky mnohem hůř. Navíc proto, že v zatáčkách motorky téměř nemohou brzdit, když jim to zahampnete na místě, je skoro jistota, že vám motorka skončí v kufru.  

7. Počítání oveček… teda motorek
Motorkáři často jezdí ve skupinách. Jakmile vidíte víc než jednu motorku, pozorně sledujte, kolik a kde jsou další. Abyste pak třeba při zatáčení doleva nějakou tu pomalejší motorku nesejmuli. V autě při puštěném rádiu ji ani nemusíte slyšet, takže je potřeba se dobře dívat. No a když vás obklopí hejno motorek, nezmatkujte a držte stabilní směr i rychlost, ony se vám přizpůsobí.

8. Hlídání mrtvých úhlů
Mnohá moderní auta už mají ve zpětných zrcátkách zabudované indikátory tzv. mrtvých úhlů, což je pro motorkáře velké plus. Kdo indikátory nemá, měl by si mrtvé úhly hlídat očima.

Právě motorkář v mrtvém úhlu se může snadno změnit na mrtvého motorkáře.

9. Motorka je malá, ale rychlá
BESIP doporučuje pravidlo: když vidíte na silnici motorku a potřebujete najet na silnici nebo odbočit a s motorkou byste se potkali, dejte jí přednost. Protože i když jsou motorky malé, často jsou velmi rychlé a jsou u vás dřív, než byste čekali.  

10. Předjíždění více vozidel
Když rychlá motorka předjíždí víc aut najednou, může se stát, že řidič přehlédne blikající blinkr jednoho z těch aut, která chce předjet, a srazí se s ním, když odbočuje. Mohou na to myslet oba světy, ten na dvou kolech i ten na čtyřech.

A ještě jeden bonusový tip pro všechny, co vyznávají “rychlou jízdu jednou stopou”: Na trhu jsou k zakoupení airbagové motocyklové vesty či celé bundy. Stojí sice nemalé peníze, stále jde ale o zlomek ceny motorek a za záchranu života či zdraví stojí každá koruna. Fungují na principu lanka, které si před jízdou upevníte o rám motorky (nejčastěji pod sedadlem) a které v případě nehody, když ze stroje padáte, zatáhne pojistku. Uvolněný plyn ze speciální kapsle ve zlomku sekundy nafoukne duté popruhy okolo zad i hrudi a ochrání tak citlivá místa na těle. Samozřejmě existují i mnohé další bezpečnostní prvky, o povinných přilbách nemluvě. Pokud o nich nevíte, vydejte se do nejbližšího obchodu s motoristickými potřebami, nebo si aspoň prohlédněte nabídku na internetu.  

#Alice Kavková

Protože určitě za volantem taky trávíte pěknou část života, mrkněte na náš blog se spoustou rad pro řidiče Rád řídím. K čemu je dobrá škola smyku, co dělat při dopravní nehodě a podobně. Nikdy nevíte, jednou se to může hodit. Hezké čtení!

Přečtěte si také: Když jsme všichni nadprůměrní řidiči, kdo způsobuje bouračky?