Jak na první pomoc při dopravní nehodě

Jak na první pomoc při dopravní nehodě

Auto a mobilita
Jak se jezdí na kole, to prý nikdy nezapomeneme. S první pomocí při dopravní nehodě to ale není tak snadné. V běžném životě ji většina z nás naštěstí moc často nevyužije, a tak je třeba slábnoucí paměť procvičovat. Na „googlení“ totiž pak už není čas.

Prvním krokem při dopravní nehodě je zajištění místa nehody. Pokud jedete kolem a zastavujete, abyste pomohli, pro svou vlastní bezpečnost odstavte svoje auto, je-li to alespoň trochu možné, až za nehodou. 


Jak poskytnout první pomoc

 

1) Vyprošťování 

Cítíte naftu či benzín, potřebujete provést resuscitaci, popř. se potřebujete dostat k dalším poraněným? Pak je prvním krokem dostat lidi z nabouraného auta. Jako první se zaměřte na těžce zraněné, tedy ty, co nedýchají, jsou v bezvědomí, hrozí jim zadušení nebo hodně krvácejí. I zde platí klasické „titanicovské“ pravidlo – ženy a děti mají přednost před kapitánem korábu. 

Při vyprošťování byste měli být obzvláště opatrní. Spoustě lidí až v takovou chvíli dojde, jak jsou naše těla křehká. Proto se snažte zamezit pohybu hlavy a rotaci páteře zraněného, když s ním hýbete. Ve většině případů se doporučuje tzv. Rautekův chvat. Zaklíněné pasažéry raději pouze udržujte při vědomí a počkejte na hasiče. 

2) Vyšetření – oči, uši, ruce 

Jak říkal Lucifer ve známé české pohádce S čerty nejsou žerty: „Mrknu, a vidím!“ Mrkněte proto na dýchání, krvácení, polohu těla a výraz a barvu obličeje. Dále se zaměřte na to, co slyšíte. Projevuje se postižený nějak? Reaguje na oslovení? Sténá? Pomocí pohmatu zkontrolujte dýchací pohyby, tep či bolesti postižených oblastí. 

3) Krvácení 

Stejně jako hrabě Dracula se také zaměřte na krev. Když jí je všude plno, snažte se najít zdroj a pomocí tlakového obvazu, škrtidla či tlakem prstů krvácení zastavit. V nejhorším poslouží k zaškrcení končetiny cár vaší košile, trička či pásek. Při tepenném krvácení může člověk umřít už do 1–⁠2 minut, takže postupujte co nejrychleji i za cenu nedodržení sterility. 

4) Záchranka 

I seberacionálnější jedinec může ztratit hlavu při pohledu na ohnuté plechy, lidi v nepřirozených polohách a krev. Proto je nedocenitelným pomocníkem aplikace Záchranka, která pomocí jednoho delšího stisku displeje zavolá Zdravotnickou záchrannou službu a sdělí operátorům vaše jméno, číslo a místo. Ne každý je králem zeměpisu a popis typu „na cestě z Prahy do Plzně mě navigace po půl hodině zavedla přes okresky někam do lesa“ přece jenom není nejpřesnější. 

Nemáte-li aplikaci, volejte záchrannou službu na čísle 155. Snažte se jim sdělit to nejdůležitější – svoje jméno a číslo, co a kde se stalo, počet postižených a jejich stav, popis zranění. Hlavně zůstaňte na příjmu, může se stát, že vám z dispečinku budou volat zpátky! 

Taky si při výčtu těchto informací říkáte, že si raději naistalujete tu aplikaci? My taky! 

TÍSŇOVÁ LINKA 155 vs. 112 

Pokud jde o ohrožení zdraví nebo života, vždy je lepší jako první volat přímo na linku záchranné služby 155. 

Ušetříte tím drahocenný čas, protože operátoři na této lince vás okamžitě mohou navádět, jak poskytnout první pomoc, a mezitím zalarmují i ostatní potřebné složky integrovaného záchranného systému. 

Tísňová linka 112 slouží jako přepojovatelka na záchranku, hasiče i policii. Užitečná je v případě, že nemáte signál, jste cizinec, jiné číslo neznáte nebo je váš mobil bez SIM karty. 

5) Resuscitace neboli oživování 

Když zraněný nedýchá, je potřeba ho vyprostit z vozidla a zahájit nepřímou srdeční masáž. Matematici a statistici provádějí opakované stlačení hrudníku oběma rukama frekvencí 100/min. Ti ostatní buď v rytmu písničky „Rolničky, rolničky“ nebo hitovky od Bee Gees „Stain’ Alive“. Ať už máte hudební vkus jakýkoli, můžete, pokud si na to troufáte, po každých 30 stlačeních provést dva vdechy umělého dýchání. Nepřestávejte, dokud se oživovaný neprobere nebo si ho nepřevezme lékař. 

6) Bezvědomí a riziko zadušení 

Je řidič v předklonu a bezvědomí? Snažte se oběma rukama zafixovat hlavu, opatrně ho vraťte do sedačky, hlavu mu mírně zakloňte a předsuňte dolní čelist. Tím uvolníte dýchací cesty. Pokud normálně dýchá, nemusíte ho vyprošťovat z vozidla a riskovat tak zranění při přesunu. Stačí pravidelně kontrolovat dýchání a vyčkat na příjezd záchranné služby. 

U člověka v bezvědomí také hrozí zapadnutí jazyka a zadušení. Z úst mu proto odstraňte volně ležící předměty a pokud už jste ho z auta vyprostili, uložte ho do stabilizované polohy. Pokud člověk v bezvědomí lapá po dechu či se mu dech vytratí úplně, přejděte neprodleně k oživování. 

7) Šok a poranění 

Nyní se dostáváme z toho nejhoršího. To, že je člověk v šoku, poznáte podle slabě hmatatelného tepu, zrychleného povrchního dýchání, bledosti nebo studeného potu. V této situaci ho položte na záda, ošetřete mu všechna zranění (chlaďte popáleniny, zafixujte zlomeniny), přikryjte ho fólií nebo jinak zajistěte teplo a zvedněte mu nohy. Pokud má žízeň, pouze zavlažujte rty. Léky nepodávejte. Nejlépe, když s ním budete neustále komunikovat a říkat mu, co a proč děláte. 

No, a je to za námi! Pokud se bojíte, že něco z toho zapomenete, vytiskněte si do auta leták od BESIPu, koukněte na web ZP MV ČR, kde najdete detailní popis každého z bodů, anebo se rovnou přihlaste na kurs první pomoci, třeba ten od ZDrSEM s názvem První pomoc zážitkem. 

A na závěr poslední špetka motivace. Když vědomě neposkytnete první pomoc po dopravní nehodě, hrozí vám až dva roky odnětí svobody. Když ji ale poskytnete správně, můžete někomu zachránit život. A to už za to stojí!

Foto: Pexels.com