Vylepšete si auťák! PLUS novinky v roboautech

Auto a mobilita
Jak je to s autonomně řízenými auty? Nazrála už situace na projížďku bez řidičáku? V tomhle raketově rostoucím oboru je pěkný zmatek v terminologii. Autonomní, semi-autonomní, samořiditelná, sebepilotovaná… Do toho jsou různé úrovně, jak tato auta označují automobilky a organizace SEA (Society of Automotive Engineers). Chcete vědět, jak moc je vaše auto dospělé? 0.GENERACE Všechno […]
maxresdefault-1
Roborace: První zcela autonomní závodní auto! Monopost Formule E je určen pro sezónu 2016-2017. Navrhl ho designér Daniel Simon, který pracoval například na filmu Tron: Legacy a Oblivion.

Jak je to s autonomně řízenými auty? Nazrála už situace na projížďku bez řidičáku?
V tomhle raketově rostoucím oboru je pěkný zmatek v terminologii. Autonomní, semi-autonomní, samořiditelná, sebepilotovaná… Do toho jsou různé úrovně, jak tato auta označují automobilky a organizace SEA (Society of Automotive Engineers).

Chcete vědět, jak moc je vaše auto dospělé?

0.GENERACE
Všechno musíte udělat vy
Je to prosté. Tohle auto řídí výhradně člověk.

autodrom shutterstock_152491070

1.GENERACE
Pomoc nebo asistence
SEA tak označuje auta, která pomáhají s jednou činností. Obvykle se tím myslí tempomat. Žádná kontrola pozice v jízdních pruzích, žádné sledování okolí, žádné automatické brždění.

tempomat-skoda-superb

2.GENERACE
Budování důvěry
Stejně jako batole „pomáhá“ s mytím nádobí, auto klasifikované na samostatnost úrovně 2 vám „pomáhá“ řídit. Je na vás, jak dlouho ho tu hru necháte hrát. Jistě, už je schopno udržet přednastavenou rychlost, umí zpomalit i vyhnout se jiným autům. Ovšem když dojde na problémy, řidič musí převzít ovládání. Nejznámější představitel je „autopilot“ Tesly. (Někteří řidiči auto používají, jako kdyby byl systém pokročilejší, ovšem pak to končí jako první smrtelná havárie v Tesla Modelu S letos v červnu. Oficiálně automobilka samořídící schopnosti svých vozů prezentuje jako betatestování.)

3.GENERACE
Převzetí kontroly
Takové auto zatím na trhu není. Očekáváme, že se tak stane asi za pět let. Tyto vozy nezůstávají jen v jízdních pruzích a nezpomalují před ostatními. Udělají i vlastní rozhodnutí. Mohou se rozhlédnout kolem sebe a v případě nebezpečí vyhodnotit parametry tak, že přejedou do jiného jízdního pruhu a překážku objedou. Umí to už prototyp Audi A7, pořád ale potřebují člověka. Pokud se totiž změní počasí a senzory budou oslepeny nebo když budou na vozovce chybět pruhy, člověk musí převzít velení. Takže žádné spaní za volantem!

4.GENERACE
Téměř samostatnost
Tohle už je fáze, kdy se člověk stává postradatelným. Auto zvládne veškerý pohyb a všechny situace naprosto samo, pokud zůstane v geograficky omezeném prostoru. Například uvnitř školního kampusu, na pozemku velké továrny nebo v centru města. Prostředí, kde je vše dokonale zmapované a nic divného se stát nemůže. Něco jako umělý život v Truman Show.

5.GENERACE
Dospělost
To je to, o co usiluje Google. Vůz, který zvládne všechny úkoly, ať se děje cokoli a kdekoli. Žádný člověk, žádné pedály, žádný volant. Vlezete dovnitř, řeknete, kam chcete jet (nebo si to auto zjistí samo nahlédnutím do vašeho kalendáře) a vy vrátíte zrak zpátky k Facebooku na obrazovce mobilu.

Takže dost pohádek. Jak jsme teď na tom se samostatností skutečně daleko?
Uber se chystá spolu s Volvem v Pittsburgu rozjet flotilu testovacích vozů XC-90, což jsou luxusní volví SUV. Projekt za 300 milionů dolarů. Celé to bude zatím s inženýry za volanty coby zálohou.
Minulý měsíc Ford oznámil, že se chystá zahájit flotilu robojízd v roce 2021. BMW cílí na stejné datum. GM nedávno vložila 600 milionů dolarů do startupu Cruse, jehož cílem je vybudovat síť samořiditelných aut.

getthumbnail.aspx
Volvo a Uber jsou významní partneři. XC-90 má posloužit jako vozítko budoucnosti.
maxresdefault
Delphi vám nejspíš nic neříká, tahle firma je ale jedním z největších dodavatelů automobilového průmyslu. Vyvíjela i takové věci jako ovládání gestikulací rukama ve vzduchu v sedmičkové řadě BMW šesté generace (na fotce). Nebo komunikační systém Cadillac – Cadillac, který půjde na trh příští rok.

A co se děje mimo tradiční automobilový průmysl?
Samostatnými kapitolami jsou Google a Tesla. Mlží a současně se mediálně předvádějí. Pak tu máme čínské firmy jako LeEco (něco jako čínská Tesla) nebo Apple se svým velkým balíkem peněz, o kterém nevíme nic.

A co automobiloví výrobci, kteří právě teď neinvestují miliardy? Neujíždí jim vlak? Teda auto?
Nic není tak horké, jak se zdá být. Ve hře je ještě tajemné konsorcium dvou nenápadných firem. Delphi a Mobileye’s. Ti totiž dodávají technologie desítkám automobilek. Parkovací asistenty, kamery, čidla i sotware. Nejspíš tak nabídnou univerzální řešení “zastrč a jeď” pro línější nebo chudší značky, které momentálně nic zázračného nevyvíjí.

 

A co si můžu koupit hned teď?
Pokud jste hodně v balíku, máte nejspíš něco nejnovějšího od Tesly nebo třeba BMW. Pokud ne, jeďte zatím vlakem.

Nemůžu si aspoň vylepšit svého miláčka, aby byl bezpečnější?
S aktivní bezpečností toho moc nenaděláte. Navařovat ocelové výztuže na stávající kastli, to může napadnout jen Mad Maxe. Je to tak trochu jako plastická operace na ošklivé manželce. Někomu může pomoci, ale ta věc na ta umělá prsa prostě není stavěná. Zkuste spíš vylepšit pasivní bezpečnost.

Existuje nějaký hi-tech auto kit?
Ano. Začíná se u nás prodávat novinka ze série ADAS od korejské firmy Hanyang. Krabička na předním okně, další kamera na zadním. Vepředu jsou dokonce 3 čočky. Širokoúhlý snímač pro krátké vzdálenosti a stereo dvojice kamer pro dálku a nebezpečné blížící se objekty.

systemADS
Nejluxusnější je, že přístroj ADAS ONE HS-500F má zabudovanou i infračervenou kameru, takže vlastně vidíte v noci (komunikuje to s vaším mobilem, BT a wi-fi).
adasone_img_04
ADAS třídí účastníky silničního provozu podle toho jak volili ve volbách.

Pořád mi to přijde jako tupá sada kamer.
Kdepak, teď se teprve dostáváme ke zpracování dat, nebo chcete-li k umělé inteligenci. Bedýnka má výkonnou grafiku NVIDIA TK1. Přístroj vám tak hlídá, jestli nepřejíždíte do vedlejších průhů, je schopen rozpoznat dopravní značení i světla na semaforu. Dokonce si poradí s pohybujícími se objekty, jako jsou chodci. Má to zabudovanou GPS. Pokud to připojíte OBD kabelem do příslušného konektoru v autě, kamera může vyhodnocovat i diagnostická data včetně aktuální spotřeby. Na Alze je už nyní v předobjednávce, webovky značky jsou tady.

Nedá se tahle elektronika využít i jinak?
Máme ještě jeden příklad horké novinky dostupné skoro už teď. Telemetrické údaje z vašeho vozu zajímají i ty, kdo platí vaše průšvihy. Nemyslíme teď rodiče, ale pojišťovny. Pojišťovna AXA v pilotním režimu v několika zemích zkouší systém AXA Drive. Krabička v autě a chytrý telefon sledují data z vašeho vozu a způsob vaší jízdy. Hodnotí to plynulost jízdy, brždění, průjezd zatáčkami. A dává to řidiči zpětnou vazbu. Když už si myslíte, že jste v tomhle pruhu ten největší king, systém vás přenese na zem a jemně naznačí, kde se dá ještě zlepšovat. Podle našich zpráv by to mělo přijít na konci roku i k nám. A používání systému AXA Drive by měla být vlastně zábavná autoškola a zpětně by to mělo ovlivňovat výšku vašeho pojištění. Připadá nám to dost fér. Nejste už závislý na tom, že auto podklouzne na mokru a policajti to zaříznou obligátní hláškou o nepřizpůsobení jízdy stavu… Pojišťovna teď bude mít lepší představu o tom, jaký jste opravdu řidič, a podle toho vás ocení.

Takhle auto od Google analyzuje dopravní chaos. Všechny položky okolo se musí nejdřív zkatalogizovat.

Dobře, tohle je fajn, ale neztrácí se v těch všech robotech lidský kontakt?
Když řídíme, nejsou naše auta jen anonymní monstra míjející se obratně prostorem. My operátoři uvnitř krabiček spolu živě komunikujeme pomocí gest i zvuků. Jak to přenést do strojů? Koncept Mercedes F015 kupříkladu dokáže promítnout přechod pro chodce před svou hauptnu. Google si patentoval oznamovací systém pro pěší, nápis se promítne na auto. A pak ještě existuje startup Drive.ai, jehož myšlenkou je, aby byla na střeše aut cedulka s nápisy a barvami, které budou vyjadřovat emoce a informace pro ostatní účastníky provozu. A to je tak asi všechno. Zatím je to opravdu strašidelně strojové.

Než tenhle robosvět dospěje, ještě to potrvá. Auta musí nejdřív dozrát a uspět ve zkouškách v autoškole. A my se musíme naučit důvěřovat autům alespoň tak, jako důvěřujeme sami sobě. Budoucnost ovšem voní elektřinou a benzínem.
Je třaskavě vzrušující!

#Jan Strmiska