Pandemie covidu přinesla celou řadu společenských změn. Jednou z nich je velký rozmach telemedicíny, která je u nás sice víceméně novinkou, ale ve skandinávských zemích se využívá již dvacet let. Jde o lékařské vyšetření na dálku, kdy se pomocí videohovoru nebo chatu spojíte s lékařem, který vám pomůže vyřešit problém, aniž byste museli chodit přímo do ordinace. Velkou výhodou je, že se s odborníky můžete spojit online z celého světa, často 24 hodin denně.
Telemedicína pomáhá řešit například migrény, na platformě ulekare.cz vznikla specializovaná poradna právě pro lidi s bolestmi hlavy. Lidé se mohou online zdarma zeptat odborníků na vše, co je trápí, a na dotazy dostanou odpovědi během dvou dnů.
Terapie z pohodlí domova
Online dnes můžete řešit také své psychické problémy. Jednoduše se s terapeutem spojíte přes chat nebo video a vyhnete se zbytečnému vysedávání v čekárně. Velkou výhodou je dostupnost péče – můžete bydlet v Uherském Hradišti, zatímco váš terapeut bude třeba z Aše. Terapeuta si můžete snadno vyhledat například na webu terapie.cz.
Banka vždy po ruce
Internetové bankovnictví zná dnes již téměř každý. Pomocí banky na dálku si v pohodlí domova založíte účet, odešlete platbu nebo si sjednáte úvěr. Některé banky nabízejí i online setkání s bankéřem pomocí videa, tzv. videobanking. Pokud vám bankéř vysvětluje nějaký úkon, vše jde poměrně snadno vyřešit pomocí sdílení obrazovky počítače na dálku. Kávu vám sice nikdo nenabídne, ale ušetříte spoustu času.
Pojištění online
Dříve jste kvůli vyřízení pojistky museli chodit na pobočku, což dnes už nehrozí. Online navíc můžete smlouvu kdykoliv upravit a zároveň o ní máte neustálý přehled. Co dříve nebylo absolutně možné, je dnes naprosto běžné. Například i nahlášení pojistné události online v případě autonehody.
Například pojišťovna UNIQA nově nabízí také Klientský portál moje UNIQA, který ještě více přispěje k vašemu komfortu. Díky portálu máte po ruce všechny dokumenty ke smlouvám, jako jsou například roční či daňové výpisy. Dále vám portál umožní zjistit stav investic nebo jednoduše změnit osobní a kontaktní údaje. Velkou výhodou je také úhrada plateb pomocí QR kódu.
Online meetingy, home office nebo výuka na dálku
Před pandemií covidu vyžadovala spousta zaměstnavatelů každodenní práci v kanceláři. To se ale už dnes změnilo a stále více firem umožňuje zaměstnancům pracovat z domova a vést si meetingy online. Karanténa také přinesla rozmach online kurzů, od cvičení jógy až po lekce angličtiny, kdy můžete kdykoliv a odkudkoliv konverzovat s rodilým mluvčím.
Věděli jste, že zaměstnanci jsou na home officu produktivnější? Zjistila to česká studie. Jedním z faktorů je, že lidé nemusejí do práce dojíždět, nerozptylují je kolegové a jsou schopni si práci lépe naplánovat.
Každá mince má dvě strany
U internetových vychytávek platí známé pořekadlo „dobrý sluha, ale špatný pán“ možná více než kdekoliv jinde. Online služby nám sice usnadňují životy a šetří čas, ale zároveň často právě kvůli internetu prokrastinujeme, což může přispívat k rozvoji psychických problémů a závislostem, kdy si nejsme schopni užívat čas strávený offline.
Nezapomínejte ani na různé internetové podvody, hackerské útoky nebo phishing. Principem phishingu je odesílání zpráv pomocí e-mailu nebo sociálních sítí, které vyzývají adresáta k návštěvě falešné stránky.
Pozor si dejte také na kyberšikanu, která představuje formu šikany odehrávající se v digitálním prostředí. Zahrnuje pestrou škálu zneužívání, jako je vydírání, výsměch, obtěžování či vyhrožování. Kyberšikana může postihnout úplně každého, proto si pečlivě chraňte osobní údaje a soukromí.
Tip pro vás: Před kyberšikanou vás neochrání žádné pojištění, nicméně může pomoci vzniklou situaci řešit. Zkušení odborníci pomohou se smazáním zpráv, blokací profilu útočníka a případně také právní pomocí.
Foto: Pexels.com