Únikovky jsou ve světě hit, je to interaktivní zábava budoucnosti. Původně vycházely z počítačových her. Jenže když člověk vymění virtuální realitu za skutečnou hodinu s přáteli při pokusu uniknout z uzavřené místnosti, je to prostě trochu skutečnější.
Takzvané Escape Games neboli únikové hry se staly fenoménem a už jsou i v České republice. Jen v Praze je jich asi 40. Jednu z nich jsme vyzkoušeli. Jmenuje se Faust. V každé „únikovce“ jde o něco jiného, většinou se něco hledá a luští. Faust je jedinečný tím, že ho stvořila parta lidí od divadla. Takže tu hrají roli světla, zvuky, obrazy, hrou provází duch Fausta v podání Thálií oceněného herce Petra Mikesky a všechna neuvěřitelná „udělátka“ vyrobil divadelní mistr rekvizit. Nemůžeme vám prozradit, co se otvírá, vyskakuje a co na vás spadne, kdybyste si pak Fausta šli zahrát, nebylo by to ono.
Obrovský boom počítačových únikových her přinesla hra Crimson Room, jejímž autorem je Toshimitsu Takagi z Japonska. Do oboru počítačových her přinesl nový směr zvaný takagismus.
Od roku 2010 se objevovaly reálné únikové hry v Japonsku, Číně a USA. Postupně i v Evropě. V každé zemi se hrají jiné typy her s různými koncepty a tématy. V nabídce jsou únikové hry, ve kterých hráč musí uniknout například z vězeňské cely, vesmírné stanice nebo z vesnice obývané vlkodavy.
Boom únikovek nastal v roce 2014. V současnosti se Escape Games hrají ve více než 50 zemích světa. Zase se prostě chceme vrátit z virtuálních světů k realitě. V podobné době začaly vznikat únikovky i v Česku, navzájem si nekonkurují, když někoho tyto hry baví, chtějí jich obejít co nejvíc.
Znalosti o Faustovi nejsou potřeba
Zatímco v jiných pražských únikovkách se především bavíte, ve Faustovi se i poučíte. Vstoupíte rovnýma nohama do jedné z nejstarších pověstí staré Prahy. Nemusíte dopředu šprtat nic o Faustovi, žádné speciální znalosti nejsou potřeba.
Asi 30 % lidí hru nedokončí a společně s Faustem propadne peklu. Kdo už v průběhu tuší, že by potřeboval pomoci, dostane nápovědu. Jsou celkem tři.
Faust upsal duši ďáblu a vy ho můžete zachránit. Když se vám podaří během 60 minut vyřešit záhadu skládající se z řady kvízů, šifer, tajemných vzkazů. Čas jako by tu plynul rychleji, že by ho popoháněl ďábel Mefistofeles?
Máte šanci procvičit a prozkoušet svou fantazii a představivost, intuici a logické uvažování. Hra je výborným teamovým „stmelovačem“ – každý vyniká v něčem jiném, jde o to naučit se efektivně spolupracovat. Nezáleží, jestli váš tým tvoří rodina, spolupracovníci nebo přátelé.
Fausta si může zahrát až pět lidí. Je možná hrát i v šesti, ale to autoři nedoporučují. Podle nich stačí i dva nebo tři, ale ve více lidech se samozřejmě z pasti lépe uniká. Kdybyste to chtěli pojmout vědecky a chtěli trhat rekordy, měli byste mít v týmu zastoupeny všechny typy hráčů:
- SOUTĚŽIVÝ TYP: „Musíme být na tabuli vítězství číslo jedna!“
- AGRESIVNÍ TYP: „Musíme to vyřešit teď HNED!“
- POZOROVATEL: „Budu stát stranou…pozorovat a čekat, jestli mě někdo bude potřebovat.“
- VELITEL: „První věc, kterou musíme provést, je důkladná prohlídka místnosti. Pak pojďme probrat, co kdo našel, a stanovit další postup.“
Příběh stavby: bloudili tu duchové
Únikovka Faust sídlí v domě se zajímavým číslem popisným 888, kdyby to prý bylo 666, už by to bylo moc. Když autoři hry hledali vhodný prostor, chtěli, aby to byl starý dům s klenbami, aby byl hodně podobný tomu, ve kterém slavný alchymista doopravdy žil. To se povedlo. Když pak ve vybraném domě začali hru stavět, děly se podivné věci – nějací duchové jim v noci přehazovali věci a rozbíjeli rekvizity.
„Duchů se nebát, nekamarádit se s nimi a nemluvit na ně! Je to dům z 18 století, tak se tu může toulat kdokoli,“ říká produkční celého projektu Máca Venigerová.
Autorem únikové hry Faust je režisér, dramaturg a držitel Thálie za herectví Petr Mikeska. Produkci řeší herečka, moderátorka a fotografka Máca. Scénu stvořila kostýmní výtvarnice a divadelní scénografka Agnieszka Pátá-Oldak. Výtvarné řešení interiéru i všech rekvizit bylo v rukách boleslavského herce Ivo Theimera. A všechny technické vynálezy vymyslel a vyrobil Jan Kubín.
„Gizma a šancajky“
Tak autoři hry říkají udělátkům od divadelního mistra zvuku Honzy. Jsou to různé truhličky a skříňky, které se při správném postupu hry najednou otevřou, posunou apod. Jejich výroba byla náročná, příprava Fausta prý mnoho měsíců připomínala práci ve výzkumné laboratoři.
Malá ochutnávka z Faustova doupěte:
Faust Escape Game Prague for Patalie.cz from Patalie on Vimeo.
Portály, které sdružují únikovky v naší republice: