Nechte si naservírovat drink
S mechanickými pomocníky se už setkáváme pár let. Extrémem jsou asijské hotely, v nichž vás roboti odbaví na recepci a v restauraci vám dovezou jídlo i připraví drink. V našich končinách si už také můžeme užít robo-barmany. Když si objednáte sklenku vína v baru Cyberdog, obslouží vás robotické rameno.
Tím se asi nechali inspirovat hraví technici z Continentalu v Brandýse nad Labem a některé ze svých „cobotů“, tedy robotických ramen ve výrobě, přeprogramovali, aby jim na vánoční párty servírovali drinky. A pak že se technici neumějí bavit!
Extrémem jsou asijské hotely, v nichž vás roboti odbaví na recepci a v restauraci vám dovezou jídlo i připraví drink.
Proč se ale omezovat na jedno rameno, když můžeme mít robota i s tělem a hlavou? 1,3 metru vysoký humanoidní pomocník Pepper bere svět útokem a můžete si s ním popovídat v hořovické nemocnici, druhém terminálu ruzyňského letiště nebo v pražském hotelu Pyramida. Když už dával Pepper krátký rozhovor do médií, je jen otázkou času, kdy nás osobně obslouží i na jiných místech.
Zavolejte letecké posily
Když roboty, tak se vším všudy. Občas se totiž kvůli vichřici rozhodne blízký strom zalehnout do pohodlí vaší střechy. Hrát si pak na horolezce-dokumentaristu a balancovat s foťákem na žebříku nebude úplně bezpečné. Přichází čas zavolat letecké posily. Přiletěvší dron obkrouží poškozenou střechu, vše nafotí a automaticky nahraje na cloudové úložiště. Škoda nahlášena během chvíle.
Přiletěvší dron obkrouží poškozenou střechu, vše nafotí a automaticky nahraje na cloudové úložiště.
Pojišťovny využijí drony i jinak. Při uzavírání pojistky za vás mohou budovu nafotit, zanalyzovat možná nebezpečí a doporučit nejlepší preventivní opatření. Třeba seříznout ten vachrlatý strom, co se vám v ranním vánku kýve za chalupou.
Hudba daleké budoucnosti? Americká pojišťovna Farmers Insurance začala drony k efektivnějšímu hlášení škod na domech a vyhodnocování rizika testovat už v roce 2017!
Popovídejte si s kamarádobotem
Kromě fyzických botů se můžete seznámit i s těmi virtuálními. Podle odhadů společnosti Servion bude do roku 2025 umělá inteligence zajišťovat 95 % všech telefonických a online interakcí s klienty. Byť je tento odhad hodně odvážný, virtuální asistenti mají spoustu výhod a jejich „služeb“ využívá čím dál více firem.
Chatboti na webu nebo sociálních médiích totiž nikdy nespí a odpovědí vám, kdykoli si na něco vzpomenete. Lidé si přes ně mohou objednávat produkty, sjednávat smlouvy nebo nahlašovat škody. Na Slovensku mají už i psího chatbota, který pomáhá lidem vysvětlit, jak náročná je péče o toto zvíře.
Pro ty z vás, které nebaví psát nebo klikat, jsou tu voiceboti. Rok 2021 bude u nás pro tuto technologii přelomový, právě totiž vylétají první vlaštovky z jejího hnízda. Pokud hledáte na jižní Moravě práci, možná vám už zavolal virtuální Jakub s nabídkou přímo pro vás.
V Česku jste si také mohli při nahlášení škod u Uniqa poklábosit s Niki. Ta spatřila světlo světa v pilotním provozu už v roce 2020 a brzy se podívá i na Slovensko. Do konce roku 2021 by měla virtuální asistentka odbavit až čtvrtinu škodních hlášení měsíčně a odlehčit tak zaměstnancům.
Do konce roku 2021 by měla virtuální asistentka Niki odbavit až čtvrtinu škodních hlášení měsíčně.
Vyřiďte vše přes Facebook
Ačkoliv naše mediální gramotnost roste, mnozí jsou stále překvapeni, co na ně dokážou prozradit jejich profily na sociálních sítích. Když napíšete šéfovi, že je vám blbě, a pak zveřejňujete fotku na Facebooku z pivní zahrádky, po návratu do práce asi dostanete něco jiného než palec nahoru.
Abychom Facebooku jen nespílali, možnosti této platformy plně využívá nizozemská pojišťovna Kroodle. Její komunikace se zákazníky probíhá výhradně prostřednictvím sociálních médií. Lidé se přihlašují pomocí svých údajů na Facebooku a prostřednictvím aplikace na sociální síti vyplňují žádosti o pojistné plnění a mohou získat další služby.
Zářivý úsměv za výhodnou cenu
Internet věcí (IoT) je stále poněkud obskurní pojem, ale v zásadě znamená přes internet propojenou síť zařízení – mobilní telefony, tiskárny, počítače, auta nebo kartáčky na zuby. Díky tomuto propojení se mohou data mezi jednotlivými zařízeními přenášet prakticky okamžitě.
Digitální pojišťovna Beam využívá této technologie při poskytování dentálního pojištění. Zákazníci amerického startupu dostanou chytrý zubní kartáček, který sleduje, jak dobře se starají o své zuby. Na základě údajů o čištění zubů pak poskytuje personalizované pojistné plány. Firma přitom tvrdí, že díky tomu dokáže nabídnout sazby až o 25 % nižší než konkurence.
Na základě údajů o čištění zubů poskytuje digitální pojišťovna personalizované pojistné plány.
Kdo nejede, dostane slevu
V našich luzích a hájích bude asi známější telematika, zejména v logistice. Princip je jednoduchý – do auta vám bude vložen čip, který bude měřit data o rychlosti, poloze a případných nehodách. Prostě takové chytré hodinky pro auto. Můžete tak u některých pojišťoven ušetřit na povinném ručení i na havarijním pojištění, když auto méně využíváte.
Hlavní výhodu ale mají telematické senzory v tom, že když zaregistrují vysoké přetížení příznačné pro autonehodu, okamžitě dají vědět operátorům, kteří vám mohou zavolat záchranku. O něco méně dramatickou výhodu představuje i možnost nechat si díky geolokačnímu senzoru vyhledat své odcizené vozidlo policií.
Zůstat lidmi
Jak je vidět, pokrok opravdu nezastavíme. Obzvláště hlasové technologie jsou v současné době v rozpuku, a tak se v blízké budoucnosti kromě otisků prstů nejspíš seznámíme i s otiskem hlasu. Úplného nahrazení fyzickými či virtuálními roboty se ale zatím bát nemusíme. Lidský přístup a porozumění jsou stále naší doménou.