“Dřív v 80tejch letech lidi sprejovali vagóny a úřady řešily, jak tomu zabránit. Chytat je? Zavírat? Hlídat všechny depa? Víte, jak to udělali? Když někdo vyzdobil vagón, tak ho hned stáhli, aby nejezdil. A tím pádem to pro sprejery přestalo mít smysl. Když nebylo vidět, co udělali, jakoby to neexistovalo.”
A jak si tak Marek jezdil metrem, všiml si, že na oknech jsou čmáranice vyškrábany diamantem. A že některý jsou opravdu hezký. Narazil i na obrázky malovaný nějakou kyselinou, která sklo trochu naleptá a lépe se maluje.
Fotky škrábanců nakonec vystavoval v LA.
“Půjčil jsem si malej digital od kamarádky Švédky Charloty, mé spolužačky z FAMU, která tam bydlela už 2 roky. A začal jsem si to fotit. Jen tak pro radost. Šlo o lidský výtvory. Kdo je asi dělal? A proč? Teenagers? Když jsem se pak na fotky koukal s odstupem, začal jsem je a ty malůvky vnímat trochu jinak. Začal jsem vnímat další aspekty, jako třeba rozmazaná postava v pozadí, déšť na ulici, barevnost světla z podzemky…. . A když jsem začal chodit s Američankou Lisou, rozhodla se mi udělat výstavu právě těchto malůvek v Los Angeles. V New Yorku tomu říkaj scratche – škrábance. Já jsem to nazval Subreflection.
“Zajímavá věc je, že tam se mi to líbilo a u nás v Praze mě to v metru rozčiluje,” zamýšlí se na závěr.
Marek Novotný
Vystudoval fotografii na FAMU. A pokračoval ještě v Londýně a v Budapešti. V roce 2004 ho celosvětově známý reklamní časopis Lurzer’s archive zařadil mezi 200 nejlepších fotografů světa www.luzersarchive.com Svoje fotografie prezentoval na reklamním veletrhu v New Yorku. Fotil pro globální časopis Colors vydávaný firmou Benetton. Jeho práce se objevila i na titulní straně anglického časopisu o designu ICONE magazine. Kromě toho vystavoval v Los Angeles, Berlíně. Je jedním ze zakladatelů časopisu Blok ( http://www.itf.cz/dokumenty/blok-hotovo.pdf ) a občas usedne do poroty v největší české soutěži reklamy Louskáček.