Elektroauta v zimě. Vyplatí se to vůbec?

Auto a mobilita
Objem ničím nenahradíš, výkon raději mít než potřebovat a nafta patří do kamen. Takhle se zavilí řidiči benzinových aut kdysi pouštěli do nastupující naftové alternativy. Pokrok ale nezastavíš a do boje o řidičská srdce vstoupil další hráč – elektroauto.

Moderní trend hledání ekologických alternativ mu navíc hraje do karet, ve kterých už má esa v podobě Elona Muska nebo Arnolda Schwarzeneggera. Zvoní tedy spalovacím motorům hrana?  

Prvně se hodí připomenout, že nejde o žádného nového hráče. První elektromobil tu byl dokonce ještě před tím spalovacím. Jedním z průkopníků byl i rodák ze Zemného u Nových Zámků Štefan Anián Jedlík, který v roce 1828 vynalezl první prototyp elektrického motoru, pomocí něhož poháněl svůj model auta.  

Na přelomu století pak elektromobily dosáhly na dvě stovky. La Jamais Contente překonal jako první silniční dopravní prostředek v historii rychlost 100 km/h a The 100Mile Fritchle Electric dokázal na jedno nabití zdolat vzdálenost 100 mil, tedy přes 160 kilometrů. 

Hlavní podezřelý – klimatizace 

Dost ale historie a plácání e-aut po kapotě. Jejich zmrtvýchvstání započalo až poměrně nedávno, a tak je tu spousta much, které ještě budou muset konstruktéři vychytat. Jednou z nich je např. vyrovnání se s teplotními výkyvy. Namísto toho, abychom vás tu strašili senzačními zprávami typu „Dojezd elektromobilů se v zimě zkracuje až na polovinu!“, pojďme raději hledat jádro zmrzlého e-pudla. 

Když už jsme to nakousli, začněme rovnou s dojezdem. Ano, zkracuje se. Hlavním důvodem je řízení teploty, tedy termomanagement. Provozní teplota komponentů spalovacího motoru se pohybuje kolem 100 °C, kdežto např. nabíjecí systém či výkonová elektronika elektromotoru potřebuje ke správnému provozu teplotu kolem 50 °C. U baterie je to dokonce 20 °C, takže potřebuje chlazení klimatizací.  

Za to podle profesora termodynamiky a proudění na univerzitě ve Frankfurtu Borise Schildera paradoxně může vyšší efektivita elektromotorů. Nižší provozní teplota znamená i nižší odpadní teplo, které se využívá pro vytápění kabiny, tím pádem další nároky na klimatizaci. 

Ale co s tím? Někteří doporučují vypnout klimatizaci a obléci péřovku – nápad na pohled logický, ale reálně nebezpečný, protože tím ohrožujete kromě suchých zad i své zdraví. Chytřejším tahem je zapnutí vyhřívání sedadel a volantu, které tolik neplýtvá energií.  

Moderní elektroauta mají také speciální systém vyhřívání zaměřený výhradně na řidiče, a pokud se nabíjejí u domu, předehřejí se vám na provozní teplotu. Máloco potěší člověka v zimě, jako když ráno nasedne do vyhřátého auta. Také si to teď představujete? 

Super Mario e-Kart 

Všichni vám též doporučí kvůli teplotě auto parkovat v garáži. To ostatně dá rozum. Byť stání v zimě venku škodí e-autům více, svého benzínového sudokolníka byste taky nechtěli nechat celý leden na ulici. A stejně jako u všech ostatních aut platí, že neprohloupí ten, kdo se zaměří na kvalitu. Starší e-vozy mají kolikrát běžné topení a špatně izolované baterie, takže některé z nich potupně nezvládají ani poloviční vzdálenost, jakou před více jak sto lety urazil již zmíněný stomílový Fritchle Electric. 

Dojezd můžete prodloužit i šetrným řízením. Tím nenarážíme na neodpustitelný motohřích v podobě jízdního stylu brzda-plyn. Auto přepněte do eco módu, mírně se rozjíždějte, nezávoďte na dálnici, plachtěte z kopců a rekuperujte při brždění. O rekuperaci, tedy zpětném získávání energie, si mohou spalovací motory nechat zdát. Že byste za brždění magicky obdrželi do nádrže extra benzín, zní jako nápad ze hry Super Mario Kart. 

Základní věcí, kterou motoristé také často opomíjejí, je postarat se o to, aby jejich vůz byl v dobrém technickém stavu. Spotřebu ovlivňuje např. nízký tlak v pneumatikách, který způsobuje vyšší valivý odpor. 

jak dlouho se nabíjí elektromobil  I když se síť dobíjejících stanic neustále rozšiřuje, měli byste při plánování cesty kromě vzdálenosti počítat i s teplotním faktorem. Když někam dojedete s 50 % kapacity baterie a zaparkujete venku na mrazu, může to znamenat, že nedojedete zpět domů. Nejlepší je tedy plánovat jízdu pomocí některé z map nabíjecích stanic. Nemáte-li auto s vyhříváním baterie, myslete též na to, že v garáži vám auto ukazuje vyšší dojezd než venku v zimě. 

Tyto tipy a rady vám nepochybně pomohou prodloužit dojezd vašeho e-vozu v zimě, přesto mějte na paměti, že pořádný rozmach e-mobility nás ještě čeká. Všechno tomu nasvědčuje. V zemích po celém světě včetně USA, Číny či Německa se elektromobily těší daňovým zvýhodněním a jiné státní podpoře, největší světové automobilky začaly do této oblasti masivně investovat a startupy věnující se elektromobilitě rostou jak houby po dešti.  

Obzvláště v Německu se začínají tradiční motohegemoni snažit (a potit) zatímco Tesla dokončuje svou gigatovárnu“ kousek za Berlínem. Do rovnice pak přidejme e-carsharing, v Praze konkrétně např. Anytime či Greengo, a máme tu sílící globální trend s velkým růstovým i technologickým potenciálem. A to jsme ani nezačali mluvit o hybridním pohonu s vodíkovými palivovými články. 

Základní úkony pro lepší dojezd elektromobilu v zimě: 

  • zajistěte dobrý technický stav vozu včetně např. tlaku vzduchu v pneumatikách 
  • parkujte v (nejlépe vytápěné) garáži 
  • plánujte cestu a myslete na zvýšenou spotřebu 
  • na dlouhé cesty nechte auto i přes 100% nabití v nabíječce (auto už má předehřátý interiér a baterii) 
  • myslete na hospodárné vytápění (sedadlo místo celé kabiny)

Foto: Maik Poblocki (Pexels.com), Shutterstock.com