Bez ohledu na to, v jakém regionu žijete, je téměř jisté, že někdy budete muset vyjet v dešti. Když víte, jak mokré silnice a snížená viditelnost ovlivňují chování vašeho vozu, budete schopni jezdit bezpečně i za deště.
Je opravdu nutné vyjíždět do deště?
Pokud panují opravdu nepříjemné podmínky a jízdu můžete odložit, počkejte, než se počasí trochu zlepší. Neexistuje žádný důvod, proč se vystavovat nebezpečí, pokud jízda na mokré vozovce není nutná.Než vyjedete do deště, ujistěte se, že na vašem autě vše funguje, jak má. Zkontrolujte světlomety, zadní světla a stěrače, abyste měli jistotu, že budou fungovat správně, když to bude potřeba. Podívejte se také na běhoun pneumatik vašeho vozidla. Sjeté pneumatiky mohou výrazně zhoršit trakci na mokrých vozovkách. Navíc byste v letní sezóně měli mít alespoň 1,6 mm vzorku, abyste vůbec mohli na silnici.
Spěch se nemusí vyplatit
Zpomalte. Nejen, že byste měli při jízdě na mokré vozovce dodržovat rychlostní limit, ale dokonce byste měli jet značně pomaleji než obvykle. Mokré silnice dovedou být velmi nebezpečné. Když prší, reakční doba vozidla je mnohem delší. Na mokré vozovce je snížená rychlost naprostou nutností.
Sviťte
Při jízdě v hustém dešti byste také měli zapnout potkávací a zadní obrysová světla, světla pro denní svícení zpravidla nestačí – už jen proto, že zadek vašeho vozidla by měl být vidět. I při drobném mrholení zlepší zapnutí světlometů váš rozhled i schopnost ostatních řidičů spatřit vaše auto včas. V hustém dešti je pak třeba rozsvítit zadní i přední (pokud je máte) mlhovky.
Stěrače stírají…
Používejte stěrače! Vypadá to jako naprostá samozřejmost, ale někteří lidé si zapomínají v lehkém dešti zapnout stěrače předního skla. Cyklus stěračů naprosté většiny automobilů je nastavitelný tak, aby si poradil s lehkým mrholením i vydatným lijákem. K dispozici je také řada přípravků, které lze nastříkat na sklo, kde by měly zabraňovat hromadění dešťové vody. Stěrače byste měli vyměnit, pokud při jejich běhu slyšíte škrábání nebo za nimi zůstávají fleky vody.
Za deště se prodlužuje brzdná dráha
Udržujte větší vzdálenost mezi svým vozem a vozidlem před vámi. Zastavení bude při jízdě v dešti těžší. Minimální odstup je na délku několika aut. Délka potřebného odstupu od auta před vámi na mokré vozovce vás může překvapit. Neméně důležitá je rychlost vaší reakce. I milisekundy mohou ve vysoké rychlosti znamenat metry, než začne vaše auto vůbec brzdit. Vyhněte se prudkému brzdění. Snažte se zpomalit své vozidlo tím, že sundáte nohu z plynového pedálu o něco dříve než obvykle.
Pozor na aquaplaning!
Dávejte pozor na vodní plochy na cestě. Jízda stojatou vodou může způsobit aquaplaning nebo smyk. Místa, kde se hromadí voda, raději objeďte. Dvacet centimetrů hluboká kaluž může znamenat ztrátu kontroly nad vozem. Pokud ve vodě ztratíte kontrolu nad autem, pomalu pusťte nohu z plynového pedálu a otočte volantem ve směru, kam vás „táhne“ předek. Vyvarujte se prudkého točení volantem nebo brzdění.
Zamlžené čelní sklo umí potrápit
Déšť pochopitelně způsobuje zvýšení vlhkosti. Může se proto stát, že se vám během deště začnou mlžit okna. Většina systémů ventilace má funkci, která dokáže vlhkost kondenzující na oknech odstranit nebo alespoň zredukovat. I tak se ale může stát, že neuvidíte skrz čelní sklo na cestu. V takovém případě zajeďte ke krajnici a zastavte. Pokud si s vlhkostí ventilační systém vašeho vozu neporadí, stáhněte okénko, abyste snížili teplotu v kabině. Jízda v dešti může být bezpečná, pokud vědomě zapojíte zmíněná opatření. Nezapomeňte, že snížení rychlosti a zapnutí světel jsou dva z nejjednodušších a nejúčinnějších způsobů, jak snížit riziko nehody způsobené deštivým počasím.