“Když jsem dospívala často mi různí lidé nevybíravě říkali, že vypadám prostě divně,“ říká autorka Girls. „Tlusté břicho, velké zuby, vystouplá kolena. Jako kdyby moje tělo neumělo vypadat správně. A to pronásledovalo každý můj krok a poznamenalo cokoli, co jsem dělala. Mohla jsem působit, že mám vysoké sebevědomí, ve skrytu duše jsem se ale bála jakýchkoli komentářů a náznaku nepřátelství,“ popisuje Dunham a dodává: „Nikdy jsem neměla problém s tím, jak vypadám. Nenáviděla jsem společnost, která mi říkala, abych nenáviděla svoje tělo.“
Photoshop? Ne, děkuji!
Lena Dunham se také v minulosti dostala do sporu se španělským lifestylovým časopisem Tentaciones, který ji bez jejího vědomí upravil ve photoshopu. Dunham pak požadovala omluvu od redakce. Bez jakéhokoli zásahu retušéra byly také fotky pro novozélandskou značku prádla Lonely. Zde se Lena Dunham objevila v odvážných pózách a přirozeném líčení se svojí seriálovou kolegyní Jemimou Kirke. Cílem značky bylo podpořit ženy, aby se samy cítily nádherné za každé situace: „Lena i Jemima jsou přirozeně krásné. Doufáme, že to pomůže všem ženám být volnější a samy sebou,“ říka brand manažerka značky.
Facebookoví kritici
Také představitelka svobodomyslné Jessy, umělkyně, herečka i modelka Jemima Kirke, je sama přesvědčenou propagátorkou „body positivity“. V rozhovoru, který se objevil v magazínu Nylon, ale uvedla, že se stále potýká s negativními názory ostatních na její tělo. „Můžu působit jako svobodomyslná bytost a že mě absolutně nezajímá, co si o mně myslíte. Opak je pravdou. Často propadám různým neurózám, strachům a cítím se jako podřadná bytost. Jsem sebevědomá jen v některých oblastech, například v umění. Někdy ale stále nejsem schopná důvěřovat svým schopnostem,“ říká.
Přesto si ale myslí, že je podstatné naučit se zacházet s kritikou, která je na Instagramu nebo Facebooku často mnohem horší.
„Tak se aspoň nejrychleji dozvím, co si fanoušci o Jessy, potažmo o mně, myslí,“ podotýká „Nesmíte tomu ale dávat přílišnou váhu. Důležité je učit se být v souladu sám se sebou. A to je proces často na celý život.“
Tlustá supermodelka
Další celebritou, která odmítá zažité standardy krásy, je plus-size modelka Ashley Graham. Ta se díky své ženské postavě a bezchybné tváří stala hvězdou mnoha módních kampaní a přehlídkových mol.
Její plné křivky jsme mohli obdivovat na obálce plavkového vydání Sports Illustrated nebo titulce módní bible Vogue.
Graham je v současnosti členkou poroty oblíbené americké reality show „America’s Next Top Model“, která hledá příští supermodelku. Přes velký úspěch, který v současnosti zažívá, se však Graham na začátku kariéry musela vyrovnávat se spoustou odmítnutí a předsudků, že je na módní branži příliš tlustá.
Svlékněte ty pytle
„Když mi bylo 17 nebo 18,“ říká modelka v rozhovoru pro časopis Glamour, „fotila jsem s dalšími dívkami jednu velkou kampaň. A jedna modelka, velikosti 2 nebo 4, se ke mně přitočí a říká: Tobě za tuhle práci platí? Já jen pomyslela na to, že to říká proto, že jsem tlustá,“ líčí Graham. Svoje sebevědomí tak musela budovat pomalu po krůčkách. Začátky v New Yorku nebyly lehké. Pomohla jí dle jejích slov hlavně matka, která v ni vždy věřila a pomohla jí objevit vlastní potenciál.
Díky hashtagu „beautybeyondsize“ se Graham velmi rychle stala populární na Instagramu a vybudovala svou značku. Nyní má více než 2,6 milionu followerů.
Tuto platformu používá také k tomu, aby nás přesvědčila, že krása přichází ve všech možných tvarech a velikostech. Jak sama říká: „Mým cílem je revoluce v módním průmyslu a to, aby se ženy větších velikostí nemusely oblékat jen do beztvarých pytlů. Křivky jsou přeci sexy,“ myslí si.
Skutečné ženy jedí
S tím souhlasí i někteří zástupci velkých firem. Jednou z nejznámějších je kosmetický gigant Dove, který ve svých reklamách již dlouhou dobu podporuje diverzitu. Jejich kampaň za skutečnou krásu se stala jednou z nejúspěšnějších a nejdiskutovanějších na sociálních sítích. Cílem bylo změnit vnímání krásy ženského těla a dostat do popředí ženy, na které módní svět posedlý vychrtlostí často zapomíná. Další firmou propagující „body positivity“ je pobočka značky American Eagle Aerie, která prodává spodní prádlo. Ta se zavázala, že ve svých kampaních a propagačních materiálech nebude retušovat své modelky. Hashtag „AerieReal“ se na internetu setkal s kladnou reakcí žen. Vzhledem k primární cílové skupině značky, tedy žen mezi patnáctým a dvacátým rokem, bylo jejich záměrem ukázat té nejmladší generaci i jiné, reálnější vzory, se kterými by se mohly ztotožnit.
Dívky v tomto věku totiž velmi intenzivně vnímají mediální masáž dokonalých těl bez gramu tuku, které u nich může v některých případech vyústit až v poruchu příjmu potravy.
Pojďme se mít rády!
Koncept „body positivity“ a přijetí vlastních nedokonalostí si nachází stále více zastánců, a to nejen mezi celebritami. Pořád to ale není dost. Mainstreamové módní či kosmetické značky využívají z velké části modelky, které svoji postavou neodpovídají zbytku populace. Časopisy nás stále bombardují návody na to, jak shodit přebytečná kila. Obraz a vnímání krásy se naštěstí pomalu mění. A to právě díky celebritám, jako je Lena Dunham či modelka Ashley Graham, které se nebojí otevřeně promluvit o nedokonalostech. Motivují tak další ženy k tomu, aby nepodléhaly nejistotám a měly rády svá těla.
Bude vás také zajímat: Mileniálům se líbí, jak vypadají. Ale co na to kosmetické značky?