Natáčí pořad Aliho parťáci a teď se rozhodl vytáhnout české youtubery z tmavých uliček internetu ještě víc a pořádně si na ně posvítit.
„Chci být slavný, chci být youtuber,“ říkají devítileté děti. Je to správně?
Někdo se chce stát kosmonautem, další zase závodníkem F1. Plnit si sny je v pořádku. Platí to všude a pro každého.
Často se tvrdí, že dospělí mají pro okouzlení youtubery u dětí pochopení. Já se ale setkávám v naprosté většině s opakem. Čím to je?
Obtížně chápou, čím YouTube přitahuje pozornost. Ale takové situace už historie pamatuje. Například, když rodiče před lety nechápali rock´n´ roll. Vždycky existuje propast mezi úrovní zábavy, která láká děti nebo teenagery, a úrovní, kterou považují za vhodnou a pochopitelnou rodiče. Za pár let se to změní.
Kdy u nás odstartovala éra youtuberingu?
Ve chvíli, kdy se na YouTube začalo objevovat více obsahu. Velkou roli hraje i dostupnost telefonů s možností přehrávání videí. Nedávno jsme byli s Fatty Pillowem na Strawberry Fields festivalu. A znovu se potvrdilo, že všechna děcka mají perfektní mobily, bez ohledu na věk. Každé z nich si může přehrávat video v podstatě kdekoli a kdykoli. To je ten hlavní zlom.
Říká se, že u nás v trendech o pár let zaostáváme. Tady to neplatí?
Trendy k nám dorážejí s určitým zpožděním, to je pravda. Ale ne pět let, jak se říká. Dejme tomu rok, až rok a půl. To by potvrdili všichni kluci, se kterými spolupracuji. Vnímají především videa z Ameriky a Anglie a nechávají se inspirovat. Zpoždění se dá navíc lehce změnit. Někdo si sedne k počítači a prostě si řekne, že bude dělat něco, co tu nikdo nedělá. V tom je kouzlo internetu.
Copak jde současnou youtuberskou tvorbu ještě nějak inovovat?
Dá se toho najít miliony. Žánry můžete prolínat, obnovovat. Jednou může panovat trend vzdalování se televizní tvorbě, pak zase přibližování. I youtubering je nekonečný cyklus tvoření, který nejde vyčerpat.
Je na tom Slovensko stejně jako Česká republika?
Na Slovensku to funguje trochu jinak. U nás scéna produkuje mnohem více osobností. Vznikají dnes a denně. U sousedů o chloupeček méně. GoGo, Rytmus a jeho vlogy, Exploited a Matuš. Pak už se můžeme bavit pouze o více či méně výrazných letsplayerech a zpěvačkách, které na internetu soustřeďují svou tvorbu.
Youtubeři se v rozhovorech pokaždé vyhýbají otázce výdělku. Kdy se člověk uživí už jenom příjmem z YouTube reklam?
U každého je to jinak. Příjmy se liší i podle toho, z jaké země youtuber pochází. V Česku dostanete z reklam několikanásobně méně než třeba v USA a Německu. Pak se výdělek různí i podle reklamní sítě. Málokdo spolupracuje jenom s Googlem. Vůbec nejde zdaleka jen o reklamu.
Youtubeři vydělávají hlavně na spoustě spoluprací, propagují firmy, ukazují jejich produkty, prodávají reklamní předměty – třeba trička, náramky apod. U nás momentálně samotná videa nikoho neuživí.
Výjimkou jsou jenom kanály, které mají milióny zhlédnutí měsíčně.
Co bude dělat agentura The Hive, kterou jste na podporu youtuberů založil?
Zajišťujeme právě spolupráci – youtuberům, ale i dalším mediálně silným osobnostem. Propojujeme je s menšími i většími firmami. Nastavujeme dohody, a protože se v prostředí orientujeme, dokážeme nastavit spojení, které odpovídá firmě i tvorbě daného youtubera. Zařídili jsme ale třeba obsazení youtuberů v komedii Špunti na vodě. Teď jednáme o hereckém obsazení připravovaného filmu Jan Žižka od režiséra Petra Jákla.
Váš populární pořad Hrajeme s Alim se teď jmenuje Aliho parťáci. Proč ta změna?
Chci pořad dostat do širšího povědomí. Proto spolupracujeme s Ondrou Sokolem. Jde hlavně o moderní témata okolo YouTube a hraní her, takže dospělá část diváků byla trochu ztracená. Ondra funguje jako prvek, který jim to přiblíží. A budeme na tom pracovat i dál. Založili jsme novou soutěž: Šéfík internetu o nejlepšího youtubera. Do prvního ročníku přišlo přes 1500 videí. Zájem je obrovský. Lidé chtějí tvořit a ocení někoho, kdo jim pomůže. A díky větší srozumitelnosti už se ozývají i noví partneři. Chystáme přidat i akce z terénu, sociální experimenty, pranky a podobné věci. Někteří soutěžící mají dokonce předpoklady přidat se k natáčecímu týmu.
Ondřej Sokol v pořadu zastupuje generaci, která je youtuberingem nepolíbená. Bylo to vidět i v jeho pohledu na soutěžní videa?
Hodně. Na začátku to pro něj muselo být peklo. Normálně jsem si myslel, že to po prvním dílu zabalí, jak byl nešťastný. Než jsme se dostali k tomu lepšímu, seděl ve studiu a vůbec nevěřil, co lidi vytváří za hovadiny. Po čase naštěstí zjistil, že ne všechno je tak hrozné a že česko-slovenská YouTube scéna má vážně celou řadu zajímavých osobností a nápadů. Pak to začal vidět jinak.
Jaké žánry jste viděli nejvíc?
Nejčastěji se objevovaly Random vlogy. Prostě vezmete telefon a nahráváte a vyprávíte, co vás zrovna napadne. Druhý oblíbený žánr byl Let’s Play. To je v podstatě podobná záležitost. Jediný rozdíl spočívá v tom, že nahrávání probíhá u hraní her. Buď s kamerou natočenou na sebe, nebo bez.
Bláznivé video Minecraft song od tvůrců Mishovo šíleností má téměř 3 miliony zhlédnutí. Funguje poměr kvality a sledovanosti?
Vůbec ne. To nefunguje nikde.
Jedinečnost produkuje sledovanost.
Znám tvůrce Mishu i Metadona. Na Mishu nadává každý, ale kluci přitom vytváří věci, které nikdo jiný nedělá. Něco, co lidi zajímá, vyžaduje respekt. I když se nedá absolutně mluvit o kvalitní muzice. To oni ale dost dobře vědí. Dělají to hlavně proto, aby to lidi bavilo, ne aby měli požitek z poslechu. Dokonce spolu budeme vydávat cédéčko s obdobným obsahem jako Minecraft song.
Přichází spolu s generací youtuberů a jejich diváků konec televize?
To si nemyslím. Televize se prostě musí transformovat. Jde o podobnou situaci jako s rádiem a dalšími médii. Za správný konec to vzala Prima Cool, která svým konceptem v tomto ohledu porazila všechny ostatní stanice.
Většina diváků mladších 13 let si teprve formuje pohled na svět. Nehrozí cílená manipulace, třeba politická?
V téhle fázi určitě ne. Politická už vůbec. Samozřejmě, že se do videí vkrádají určité světové názory a postoje, které nemohou mladší diváci úplně chápat. Tady má ale přijít rodič. Pokud dítě něčemu nerozumí, musí mu to vysvětlit. A nejenom to. Měl by i hlídat, co jeho dítě sleduje.
Vždycky tu byl prostor na koukání na hlouposti a zakázané věci.
Na co své děti nechají koukat a jak je nechají ovlivňovat, stojí především na nich. Ale to platí prakticky všude. Mám radost, že to často velmi dobře vědí, sledují zájmy dětí a mnohdy se společně zúčastňují YouTube akcí.
Nejznámější čeští youtubeři
Shopaholic Nicol
Je libo kvalitní rtěnka? Malinká fešná blondýnka Nicol vám zcela jistě poradí, co a kde správně nakoupit! Krom toho můžete sjíždět i její Instagram, kde pravidelně zásobuje fanoušky snímky ze života. Občas nad nimi ukápne nějaká ta slina. Samozřejmě kvůli fotkám nóbl pokrmů z Prahy!
*Jméno: Nikola Čechová
*Rok narození: 1989
*Počet odběratelů: 311 350
*Působení od: 2013
MenT
Byla nebyla jedna hra jménem Minecraft, která uměla ve správných rukách velké divy. A MenT to jen dokazuje. Jeho kariéra se odpíchla od natáčení videí z této oblíbené gamesky. Kdybyste se ho v té době zeptali, jestli jednou bude youtuber s největším počtem odběratelů v Česku, zajisté by zavrtěl hlavou. Chyba!
*Jméno: Jan Macák
*Rok narození: 1997
*Počet odběratelů: 786 814
*Působení od: 2011
Hoggy
Hoggy sice ztrácí lhůtu záruční, jako ostatně každý chlap v pazourech ženský, ale jeho popularita nabízí doživotní záruku. Když před třemi lety rozjel svůj kanál, věnoval tvorbě veškerý čas. Byl to jeden velký celibát. V roce 2014 nastal velký zlom. Spolu s Lukášem Bundilem založili hudební skupinu Slza. Od té doby jeho natáčení vtipných videí zažívá fázi pádu. Odběratelé ovšem stále přibývají!
*Jméno: Petr Lexa
*Rok narození: 1991
*Počet odběratelů: 679 595
*Působení od: 2013
Jirka Král
Přihlásíte se do Farmy na Nově. Chcete si zlepšit um v dojení kraviček a třeba i vyhrát. No, ale on se z vás díky tomu stane jeden z nejznámějších youtuberů. Stačilo nahrát pár minut záběrů ze zákulisí soutěže a motor se nastartoval. Jirka již farmaření zanechal a momentálně zásobuje svět internetu vlogy a LetsPlayemi.
*Jméno: Jiří Král
*Rok narození: 1990
*Počet odběratelů: 670 817
*Působení od: 2012
FattyPillow
Cože? Vy neznáte Tlustýho Kárla? A FattyPillow už vám něco říká? No proto! Fatty chtěl vždycky bavit lidi. Nejdříve to zkoušel v rapu. Pod pseudonymem Tlustý Kárl chrlil songy jako na běžícím páse. Teda, však víte. Začátkem roku 2014 začal streamovat hry na Twitch.tv, občas to okořenil trochou šlehačky. Úspěch na YouTube byl zaručený. Fatty už dnes není jen na internetu, ale i na televizních obrazovkách. Stačí naladit Aliho Parťáky a přesvědčit se, že kamery opravdu přidávají pár kil!
*Jméno: Karel Sivák
*Rok narození: 1993
*Počet odběratelů: 394 927
*Působení od: 2014
Teri Blitzen
Krásná lamačka mužských srdcí Teri Blitzen to umí! V roce 2014 obdržela titul bloggerky roku a od té doby válcuje v počtu odběratelů každou zástupkyni něžného pohlaví. Jako jedna z prvních se rozhodla natáčet své líčení a módní typy v anglickém jazyce. Dokonce nazpívala písničku Vánoční s Johny Machettou. Song se dostal až do vysílání Óčka!
*Jméno: Tereza Hodanová
*Rok narození: 2000
*Počet odběratelů: 374 444
*Působení od: 2013
MadBros
Můj brácha má prima bráchu! David a Ondra zvládli něco nemožného. Jsou sourozenci, pracují spolu a ještě se nezaškrtili! Na rozdíl od mnohých youtuberů dokáží kluci mluvit i o méně příjemných tématech. Ale nenechte se zmást! Většinu času se budete popadat za pupek. Mezi jejich vrcholné přednosti patří parodie.
*Jméno: David Vodička a Ondra Vodička
*Rok narození: 1993 a 1997
*Počet odběratelů: 401 231
*Působení od: 2014
GEJMR
Fantomas českého YouTube. Objevil se, začal točit Minecraft videa a dělá to do dnes. O Gejmrovi víme pouze to, že je chlap a letos zdárně pokořil maturitní zkoušku. A samozřejmě to, že miluje paření her a jejich komentování. Někteří fanoušci se těžce vyrovnávají s utajenou identitou a snaží záhadu rozlousknout. Zatím marně.
*Jméno: neznámé
*Rok narození: neznámé
*Počet odběratelů: 700 902
*Působení od: 2011