Co si budeme povídat, za klasickou pěchovačku ke stropu, kdy skoro nevidíte na zadní sklo, by vás v Besipu asi nepochválili. Stačí prudce zabrzdit a vrchní vrstva vám letí na záda. A to ani nemluvíme o motoristickém tangu na zledovatělých silnicích. Smyk sem, smyk tam, nám to rozhodně není jedno, a proto jsme si pro vás připravili pár zásad, až pojedete příště na hory.
Dělové koule v autě
Co mají společného lyže, snowboard nebo lyžáky? Jsou poměrně těžké a mohou se společně s helmou a hůlkami velice rychle proměnit v neřízené projektily. Třeba taková lyžařská bota vážící 2 kg vás dokáže podle Stefanna Kerbla z ÖAMPC při čelním nárazu v rychlosti 50 km/h zasáhnout silou 100 kg. Tolik váží třeba panda velká.
Podle pravidla „Video lepší tisíce slov“ se německý autoklub ADAC rozhodl udělat dva vzorové crashtesty. Vidět, jak se lyžák mění v dělovou kouli směřující na hlavu řidiče nebo jak se lyže zapichují do sedadla spolujezdce, nutí k zamyšlení.
Proto se tedy vyplatí lyžařské vybavení připevnit páskami nebo řemínky ke konstrukci vozidla. V řadě aut najdete v kufru nebo na podlaze uchycovací oka, která můžete využít. Lyže ideálně do vaku uzpůsobeného pro uchycení bezpečnostním pásem a lyžáky na dno a k zadním opěradlům.
Nejlepší je rakev
Pokud směřujete do zahraničí, např. do rakouských Alp, popožene vás k tomu i finanční motivace. Tam totiž pokládají lyžařské vybavení za náklad a místní policie vám může za jeho špatné upevnění či neupevnění dát flastr ve výši až 5 000 eur, tedy cca 125 000 korun. To už je pořádně drahá dovolená.
Nechcete-li tyto věci řešit, doporučujeme rakev, tedy uzamykatelný střešní box, kam nacpete kromě lyží i další vybavení (i zde myslete na vnitřní upevnění). Možností pro přepravu vně auta je samozřejmě vícero. Jako první člověka napadne zahrádka na střeše. Poté tu jsou i nosiče lyží na vně uložené náhradní kolo, na tažné zařízení nebo ty magnetické. Všechny ale mají nevýhodu, že vystavují vaše rychloprkna rozmarům počasí, čímž trpí hlavně jejich hrany. A tupé lyže jsou jako studený svařák.
Bunda pod pás? Podpásovka!
Sportovně přiznáváme, že občas i my mrmláme nad tímto pravidlem – člověk vleze do studeného auta a má se svlékat. No jo, jenže vaše oblíbená péřovka představuje tři podstatná rizika.
Začněme tím nejzávažnějším. Díky více vrstvám oblečení nejsou pásy řádně dotažené a tím pádem ztrácí svou efektivitu při případné nehodě. Kolikrát také nejsou kvůli objemné bundě ve správné poloze. Pravděpodobnost zranění zvyšují i předměty v kapsách bundy, obzvláště když jsou mezi pásem a vašim tělem.
Jako poslední tu máme zpocená záda. Na hory nedojedete během pár minut a v autě se poměrně rychle udělá teplo. Obzvláště, když si zapnete vyhřívání sedaček. Jenže potom se z bundy stává konzerva a z vás tuňák ve vlastní šťávě. A pro vaše tuňáčata, ehm, děti, to platí taky, takže všichni bundy dolů!
Zákazy, povinnosti a nepovinnosti
Když už se bavíme o cestách na hory, povinností jsou zimní pneumatiky, výstražný trojúhelník, reflexní vesta a autolékárnička. V zahraničí si dejte pozor na různé úpravy a zákazy. Třeba v již zmiňovaném Rakousku je zakázána kamera v autě z důvodu ochrany soukromí ostatních osob. No, na nás nekoukejte. GDPR level over 9000.
K nepovinné výbavě pak patří např. škrabka na led, košťátko, sněhové řetězy nebo kočkolit. To už ale jsme u trochu jiného článku. Lyžbě zdar a motoristům zvlášť!
Foto: Skylar Kang (Pexels.com)