Buď do něčeho narazí, na rovné podlaze upadne na hlavu, něco živého rozzuří a vyprovokuje k protiútoku, nebo sní něco, co není k jídlu ani s přimhouřením obou očí.
Výsledkem jsou neustálá zranění: modřiny, odřeniny, tržné ranky, strupy, popáleniny všeho druhu a mnohé další. Ve školkách a školách je tak neustále v pohotovosti lékárnička, na táborech zdravotník a doma vy a lahvička dezinfekce. Jak ale pojmout první pomoc dětem, abyste byli připraveni opravdu na všechno? Pojďme se podívat na pár tipů, jak zvládat dětskou první pomoc levou zadní.
Štěstí přeje připraveným
Vaše dítě nikdy nebude kočka, která má devět životů a vždy dopadne na všechny čtyři. Bez ohledu na místo a věk dítěte přijde čas, kdy bude třeba poskytnout první pomoc. Udělejte si proto základní přípravu. Ta začíná s dobře vybavenou a přístupnou lékárničkou. Do ní si dejte i důležité informace, například číslo na záchrannou službu, adresu místní pohotovosti, a pokud má vaše dítě tendenci experimentovat s neznámými plody, přidejte i kontakt na toxikologickou poradnu.
S partnerem si předem rozdělte role. Kdo nesnáší pohled na krev, bude lepší na telefonu s lékařem než při obvazování rány. Zamyslete se i nad prevencí a vhodností hraček, obzvláště u malých dětí. Jako poslední se pojďme zastavit i u „bezpečnosti práce“. Ano, tříletý chlapec zatloukající hřebíky vypadá roztomile a může být i šťastný, že dělá to, co táta, ale dětskému štěstí je třeba nastavit jisté hranice.
Babské tipy a moderní triky
Ne vždy je lékárnička po ruce, když je třeba pomoci. Nebojte se proto inspirovat triky našich rodičů a prarodičů. Popáleniny chlaďte studenou vodou, poté potřete medem. Naše babičky to neměly podložené vědecky, ale med skutečně brání infekci, má protizánětlivé a antibakteriální účinky a napomáhá tvorbě nových krevních kapilár a pojivové tkáně.
Naopak drobné krvácení doporučují babky kořenářky zastavit zakrytím ranky chladným, vlhkým sáčkem s čajem. Třísloviny, jež čaj obsahuje, si s krvácením umějí účinně poradit. Modernější rada říká, že látky obsažené v očních kapkách pomáhají ke stažení cév, takže pokud je kápnete na ranku, krvácení zmizí mnohem rychleji.
Na pokožku spálenou od sluníčka můžete přiložit mléčné výrobky. Naši předkové sahali po těch, které měli nejčastěji po ruce – tvarohu či zakysané smetaně. Lze použít i bílý jogurt bez příchutě nebo obklad z plátna namočeného v mléku. Bodnutí hmyzem, jako je včela, vosa nebo sršeň, můžete ošetřit notoricky známým obkladem z octa.
Bolest fyzická a psychická
Kromě poranění zjevného, tedy popáleniny, říznutí či naraženiny, je třeba u dítěte dobře ošetřit i malé trauma, které každé zranění způsobí. Všimli jste si také, že se dítě lépe vyrovnává se situací, když ho rodiče obejmou a ukonejší? Rozhodně bolest dítěte nezlehčujte. Už tak je z ní rozrušené a nepotřebuje mentorování stylem „kolikrát jsem ti to říkal, že máš dávat pozor“ ani přehlíživé „nebul, vždyť to nic není“.
Ptejte se, jak moc to bolí, chtějte po dítěti, aby vám ukázalo přesně, kde ho to bolí. Obzvlášť zpozorněte, pokud po ošklivě vypadajícím pádu nebrečí a zbledne – může se jednat o vážnější, ne ihned viditelné zranění. Když brečí, přijměte fakt, že ho zranění bolí, byť působí nicotně. Bez kritiky a hodnocení zopakujte, co se mu stalo a proč k úrazu došlo.
Pokud je třeba zranění ošetřit, popište přesně, co budete dělat. Hlavní je nelhat a přiznat, když to bude bolet, např. když se chystáte dezinfikovat ránu. Dítě vám v opačném případě přestane věřit a při dalším zranění bude o to bojácnější. Teprve po ošetření a uklidnění dítěti zdůrazněte, proč ke zranění došlo a jak se ho do budoucna vyvarovat. Nepotlačujte pláč a přirozenou reakci na bolest, může se vrátit v podobě sníženého sebevědomí dítěte.
Pokud se jedná o bolest jako takovou, můžete využít pomůcku „POMÁHEJ“ níže a rovněž využít škálu identifikující intenzitu bolesti. Ta často pomůže určit, zda se může dítě po ošetření vrátit rychle ke hře, anebo bude lepší se s ním přeci jen ještě stavit na pohotovosti k odborné kontrole.
POMÁHEJ
- Ptej se dítěte na bolest
- Ohodnoť bolest podle škály
- Měř změny fyziologických funkcí a zhodnoť chování
- Aktivní účast rodičů
- Hledej příčinu bolesti nebo zhoršení
- Eliminuj faktory z okolí, které mohou bolest zhoršovat
- Jednej: proveď opatření proti bolesti a zhodnoť účinek