14 loopingů za 160 vteřin? 240 km/h? Víme kde! Nejlepší horské dráhy, kde nutně potřebujete strávit dovolenou.

Za hranicemi, Život
Horská dráha (roller coaster) je král rodinné zábavy. Laici si ji pletou s kolotočem nebo klasickými atrakcemi, které vám obracejí žaludek na Matějské. Jenže tam jde jenom o to, abyste měli strach a udělalo se vám špatně. Horské dráhy jsou něco úplně jiného. Jsou chytré a rafinované. Mají gradující náladu a choreografii. Jsou vzrušující, baví a překvapují. […]

Horská dráha (roller coaster) je král rodinné zábavy. Laici si ji pletou s kolotočem nebo klasickými atrakcemi, které vám obracejí žaludek na Matějské. Jenže tam jde jenom o to, abyste měli strach a udělalo se vám špatně. Horské dráhy jsou něco úplně jiného. Jsou chytré a rafinované. Mají gradující náladu a choreografii. Jsou vzrušující, baví a překvapují. Až na hranici fyzikálních možností…


Na videu ze skvělého holandského parku Walibi ilustrujeme nový fenomén YouTube: Pojídání věcí na horské dráze. Zde dovedený do luxusní dokonalosti. Goliath (109 km/h) a další velikáni v akci. První 2 minuty klidně přeskočte, opravdové maso začíná až potom.

3, 2, 1, START!

Rozklikněte si mapu, ve které jsme pro vás připravili informace o všech zásadních zábavních parcích světa.

 

Port Aventura. Ultimátní výprava k moři.

Španělsko bude letos velký evropský cestovní hit, takže očekávejte davy, ale je to úžasná země. A nejen pro své Tempranillo z Rioja. Španělský park PortAventura je zásadním evropským rekordmanem. Dráha Furius Baco (Rychlost: 135 km/h) a Shambhala (134 km/h) mají první a druhé místo za rychlost v Evropě. Volný pád Shambaly 78 m je také evropské č. 1. Postarší Dragon Khan má zase stále špičkových 8 inverzí. Pro rok 2017 Španělé navíc připravují otevření nového parku Ferrari Land. Ten chce zaujmout nejvyšší evropskou dráhou. Promo video na stránkách PortAventury.

Shambhala. 134 km/h
SLOVNÍČEK:
Roller coaster: Anglicky horská dráha. V podstatě se jedná o železniční systém. Dráha a vozíky jsou obvykle spojené do vlaků.

Zábavní park (amusement park): Soubor zábavních atrakcí. Jedna z nich pak může být horská dráha (roller coaster).

Ocelové dráhy: Ocelové konstrukce jsou bezpečnější, umožňují inverze a lépe se udržují. Jízda po nich je plynulejší a různorodější.

Dřevěné dráhy: Fanoušky stále oblíbené pro drsnější jízdu a negativní gravitační zrychlení v některých vrcholcích dráhy (létáte vzduchem, vlastně v beztížném stavu). Jsou nebezpečnější a náročnější na údržbu.

Drop/volný pád nebo také padáček: Jde o první, nejvyšší převýšení mezi jednotlivými prvky dráhy. Nejde o celkové převýšení dráhy.

Způsob jízdy: Tradičně člověk sedí ve vozíku a jede dopředu. Je ale mnoho možností. Člověk může viset upoutaný v rámu, stát ve vozíku pevně upoutaný v rámu nebo jet třeba pozadu, takže neví, co ho čeká.

Inverze: Ocitnete se hlavou dolů a následně vrátíte do původní polohy. Existují desítky variací. Například: Smyčka (looping). Nejčastější inverzní prvek. Chvíli jste otočeni hlavou dolů. Vrut. Točíte se podél své osy. 
Inverzní prvek vývrtka (corkscrew). Kombinace smyčky a vrutu.

Německé parky. Zastávka cestou k Baltu nebo do Francie.

Jde o tři parky v různých částech země. Největší Europa Park funguje tak trochu jako ethno Disneyland. Každá část parku odpovídá nějakému regionu v Evropě. Autor textu si pamatuje, že se tam ládoval švýcarským sýrovým občerstvením a sledoval selky v krojích. Jinde zase zažijete atmosféru falšovaného francouzského venkova. Jejich top dráha Silver Star jede 127 km/h a rozplácne vás přetížení 4 G.
Heide Park má mimo jiné největší dřevěnou horskou dráhu v Evropě Colossos (110 km/h).
Perlou Holiday parku je Expedition GeForce (120 km/h, 4,5 G). Tu mimochodem designoval Werner Stengel (viz náš seznam designérů na konci). Podle některých hlasování fanoušků je to nejlepší kovová horská dráha planety.

Colossos, největší dřevěná horská dráha v Evropě (Německo). Nenechte se zmást oldschool materiálem, je to z roku 2001. Ono když jen tak sedíte na dřevěné sedačce a máte pocit, že se to celé každou chvíli rozpadne, je to mnohem intenzivnější zážitek!

Disneyland. Když v Paříži chcete Ameriku a na krku máte děcka.

Disneyho zemi uvádíme pro úplnost, ale tenhle park je opravdu pro děcka. Dokonale propracované prostředí, ale nic, co by dospělého přivedlo do varu. Dlouhé fronty na atrakce a krotká rodinná zábava.

A za tohle se u Dysney utrácí prachy. Nejdražší horská dráha světa. Vůbec první horská dráha s výhybkou. 100 milionů dolarů za TOHLE? Pche! World’s Animal Kingdom, Florida.

Itálie. V Alpách i celý den ve vodě.

Navštívili jsme největší italský zábavní park Gardaland. Jeho největší výhodou je, že je na dohled od populární alpské destinace, jezera Lago di Garda. Atrakce jsou krotší, ale neurazí. Od roku 2015 mají nový Oblivion. To je dráha, kde se stejně jako v britském Alton Towers upadnete rychlostí 100km/h do díry v zemi. Itálie má ještě kousek od Raveny menší park Mirabilandia. Celé je to hodně o vodních atrakcích, ale mají tu i Katun se šesti inverzemi, 104 km/h a 4 G. Jejich dráha iSpeed je 5. nejrychlejší jízda v Evropě. 120 km/h.


Italská dráha Katun v parku Mirabilandia u města Ravena. Čajíček. Ale start a přistání ve vodě.

Turecko se chce taky bavit.

Letošní hlavní destinace last minutů a rostoucí ekonomika vyžadují nejen šíšu a přeslazené čaje. Velkou část Via Sea zabírá sekce s rybičkami, což trochu varuje, že o adrenalin úplně nejde, ale jejich Red Fire má 110 km/h, což není úplně marné. Přesto buďte s výběrem parku obezřetní. V Istanbulu autor článku navštívil ještě jiný zábavní park a byla to neuvěřitelná trapnost.

Asie. Když se přejíte udon nudlí a kachen.

V Asii kralují Čína a Japonsko. V Číně se toho navíc teprve hodně staví a bude k vyzkoušení až letos. Je možné, že se Čína v dohledné době stane horskodráhovým číslem jedna. Nechceme vás unavovat rozborem desítek jednotlivých parků, čekněte naši mapu. Námi vybrané parky mají nejšpičkovější parametry.

Ferrari World. Shopping i mezipřistání cestou do Asie.

Z Česka momentálně létají do Emirátů tři letecké společnosti. AE jsou teď hitem! Jako zvláštní perlu je potřeba zmínit Ferrari World a jeho dráhu Formula Rossa v Abu Dhabi. Momentálně naprostý celosvětový rekordman v rychlosti (240 km/h). Máme ale tak trochu pocit, že jde jen o honbu za čísly s chabou zábavností. Žádná pestrá a dramatická jízda s inverzemi. Jde o takzvaný Top Thrill, tedy co nejrychleji vyjedete nahoru a dolů… A to je všechno. Celkově berte s rezervou rekordmany. Větší parametry rozhodně neznamenají automaticky lepší zábavu. Udělejte si obrázek sami z promo videa s Fernandem Alonsem a Felipe Massou.

 Alton Towers. Zábava pro dospělé.

Slavný britský park Alton Towers je postaven na konceptu zábavy pro dospělé. A teď nemyslíme erotiku. Méně plyšáků a víc tvrďáků. Dráha s nejvíce (14) evropskými inverzemi The Smiler. Oblivion, kde rychlostí 109 km/h padáte do jámy pod povrch terénu…

Rekordních 14 britských inverzí. The Smiler.

USA to umí nejlépe.

Všechny důležité parky opět najdete v naší mapě. Američané jsou v zábavě opravdu nejdál. Tráva je tam zelenější a hlavní atrakce v parcích jsou vždy o něco vyšší, rychlejší a rozmáchlejší než kdekoli jinde na světě. Hlavním hráčem je řetězec parků Six Flags.
Výběr z rekordmanů: V parku Six Flags Great Adventure v New Jersey září perla Kingda Ka (206 km/h, nejvyšší horská dráha světa, 139 m). Top Thrill Dragster (192 km/h, výška 130 m) je stejně jako Millennium Force (150 km/h, výška 94 m) v parku Cedar Point. To je i další zásadní řetězec rychlé zábavy.

Zábava je o celkovém dojmu z jízdy. The Apocaylpse v americkém parku Six Flags Magic Mountain.

Konstruktéři. Lidé, kteří si hrají s vaším strachem.

Tony Wayne Baxter

Šéf Walt Disney Imagineering. Má na starosti technologický vývoj Disneyho atrakcí po celém světě. U Disneyho začínal v 17 letech prodejem zmrzliny!

LaMarcus Adna Thompson
LaMarcus_Adna_ThompsonAmerický vynálezce. Začínal jako tesař. Získal okolo třiceti patentů týkajících se horských drah. Kolem roku 1880 přišel s vynálezem Gravity ride (takový ten rychlý kolotoč, kde stojíte a nemůžete se odlepit od zdí).

Ron Toomer
Designoval 93 horských drah po celém světě a ron_toomeršéfoval významnému výrobci horských drah, Arrow Dynamics. Předtím pracoval v týmu zodpovědném za tepelný štít lodi Apollo.

John Wardley
John WardleySlavný britský konstruktér. Zodpovědný samozřejmě i za Alton Towers Resort (jeho The Smiler stále drží světový rekord v počtu inverzí). Vyvíjel i speciální efekty pro filmy, například s Jamesem Bondem.

Werner Stengel
stengel1Německá žijící legenda. Založil Stengel Engineering a svůj první park postavil v roce 1965 ve spolupráci s Antonem Schwarzkopfem. Vynálezce a inovátor mnoha rollercoasterových prvků. Jeho společnost postavila 72 % z 50 TOP světových horských drah včetně Kinga Ka, Son Of Beast a dalších. Navrhl také největší přenosnou horskou dráhu na světě Olympia Looping, kterou znáte z Oktoberfestu. 5 loopů, 30 m volný pád, přetížení 5 G, váha 900 tun.

Lawrence John Chickola
larry ChickolaInženýr původně navrhující vesmírné satelity pro Hughes Aircraft Company a Lockheed Martin. Později se stal hlavním inženýrem Six Flags Entertainment Corporation, největší korporace zábavních parků na světě.

 

 

Euthanasia Coaster: Horská dráha designovaná na zabití pasažérů.

Volný pád: 500 m. Rychlost: 360 km/h. Délka: 7500 m. Přetížení: 10G.

A na závěr trochu vizionářského šílenství. I seriózní konstruktéři totiž občas potřebují popustit uzdu fantazii.
Kdo z nás si nikdy nepoložil otázku: „Jak bych chtěl zemřít, pokud bych si mohl vybrat?“ Umělec Julijonas Urbonas na to našel originální odpověď. Vymyslel horskou dráhu, která by návštěvníky zabila s elegancí a v naprosté euforii. Série loopů (smyček) je navržena tak, aby vám stále se zvyšující odstředivá síla znemožnila dýchat. Nakonec umřete z nedostatku kyslíku v mozku. Takhle napsané to nezní zas tak elegantně, ale my snílci to chápeme.

Koncept, jak zemřít elegantně a s rozkoší. Pokud tuto ultimátní horskou dráhu někdo sestrojí, pošle každý vláček do zábavního parku na věčnosti 24 pasažérů.

Jakým způsobem bych chtěl zemřít?

#Jan Strmiska

 PŘEČTĚTE SI TAKÉ: RECENZE: Otestovali jsme umělou vlnu v Letňanech. Je Surf Arena opravdu simulátor surfu?