ZLEPŠETE SE VE VŠEM O 1 %

Malými kroky k velkému cíli

Je rok 2010 a Dave Brailsford dostal úkol: změnit ostudnou skutečnost, že žádný britský cyklista dosud nevyhrál Tour de France. Brailsford nastoupil do cyklistického klubu Team Sky jako generální ředitel s jednoduchým fíglem: „spojování minimálních zisků“. Zkrátka zlepšit všechno, co děláte, o jedno procento. Brailsford tvrdil, že pokud se v klubu všechno, co nějak souvisí s cyklistikou, zlepší o to jedno procento, dohromady to přinese zásadní výhodu.

teamgbcyclingcoachesportraitsessionhbffgstkrx9x
Stratég Dave Brailsford. Méně vlasů, hodně inteligence.

První krok Neila Armstronga na Měsíci byl čin, který otřásl Zemí. Jenže… Na programu Apollo pracovalo 60 000 vědců a techniků NASA. Technologii dodávalo ale ještě dalších 20 000 soukromých firem, dohromady 400 000 lidí. Velké kroky se skládají z mnoha menších krůčků.

AGREGACE MALÝCH ZISKŮ
1 % zlepšení
1 % zhoršení
Funguje to na obě strany. Zhoršení o jedno procento dnes ani nepoznáte, ale dříve nebo později se začnete topit v problémech.

Vzali to od podlahy. Optimalizovali výživu jezdců, tréninkový program, ergonomii sedla, pneumatiky. Ale nezastavili se na půl cesty jako ostatní. Vyvinuli  polštář podporující klidný spánek a brali ho s sebou do všech hotelů. Testovali nejvhodnější masážní gel a způsob, jak si mají jezdci mýt ruce, aby minimalizovali infekci. Hledali zkrátka to 1 % zlepšení všude.

Brainford věřil, že když optimalizují každý detail, získají titul z Tour de France do pěti let. V tom se ale spletl. Dostali ho už třetí rok. To už Brailsford trénoval celý britský cyklistický olympijský tým a Britové díky jeho strategii získali na olympiádě 70 % ze všech cyklistických medailí.

Jak se z toho poučit?

Neupínejte se na jediný velký cíl. Nejspíš se vám ho totiž nepodaří splnit a všechno mentální i fyzické úsilí bude v tahu. Základní chybou je totiž obyčejně fakt, že podceníte každodenní problémy a běžný rytmus života. Téměř každý náš návyk je výsledkem mnoha malých rozhodnutí. Když pak ale chceme dosáhnout nějakého zlepšení, obyčejně tuhle zkušenost hodíme za hlavu a máme pocit, že je potřeba udělat něco obrovského. Jinak by to přece nemělo smysl! Ať už je to hubnutí, budování firmy, cestování nebo láska. Ale opak je pravdou.

kolo559

Většina životních úspěchů nejsou osamocené události, ale spíš seskupení malých kroků. Například výsledek rozhodnutí dělat věci o 1 % lépe nebo hůře. 100 % je z toho dohromady.

JAK PŘEKONAT ZLOZVYKY

Za všechno od kousání nehtů přes přejídání až k zabíjení času na sociálních sítích může stres a nuda. V rámci snahy o drobné pokroky se nesnažte zlozvyk vymýtit. To nejspíš nezvládnete. Zkuste ho nahradit něčím jiným.

5 TRIKŮ, JAK NAHRADIT ZLOZVYKY

Najděte si náhražku – plán, co dělat, až špatný návyk udeří. Zní to trochu směšně, ale funguje to. Co když se vám bude chtít kouřit? Dejte si dechové cvičení. Láká vás Facebook? Napište radši jednu větu pracovního textu nebo seznam na nákup.
Vyvarujte se spouštěčů. Nechoďte do baru, když tam vždycky kouříte. Vyhoďte všechny sladkosti, když nechcete jíst sladké. Vypněte si automatické přihlašování na Facebook. Jen ať musíte pokaždé vyplňovat heslo. Atd.
Najděte si parťáka. S tím, kdo řeší stejný problém, se budete navzájem motivovat.
Najděte si lidi, kteří žijí tak, jak chcete žít vy. Nemusíte se zbavovat starých přátel, jen se neváhejte poohlédnout po nových.
Nemusíte se měnit úplně! Často si představujeme, že změna špatného návyku znamená stát se novým člověkem. Tak to ale není. Cílený stav máte v sobě, jenom je zanesený špatnými návyky. Vraťte se ke kořenům.

„Většina lidí je tak šťastná, jak šťastná se rozhodla být.“

– Abraham Lincoln

DOKÁŽE TO ZUCKERBERG, ZVLÁDNETE TO TAKY

mark
Kredit: Inc.com

Příkladem úspěšné taktiky stanovení drobnějších cílů je zakladatel nejznámější sociální sítě světa. Je ovšem vidět, že Mark je hodně motivovaný člověk a dokáže si na sebe došlápnout. Tím chceme říct, že je potřeba si cíle nastavovat podle sebe. Ne něco, co zvládl váš kolega nebo známý. Třeba máte větší vůli a můžete na sebe být přísnější. Nebo se naopak snažíte řešit celoživotní trauma, takže i malinký pokrok bude obrovská věc.

A co ten Zuckerberg? Tady je seznam jeho cílů za posledních pár let:

2010

Rozhodl se naučit čínsky. A v roce 2015 už zvládl v TV 20minutový rozhovor jednoduchou čínštinou.

2011

Prohlásil, že bude jíst jen maso ze zvířat, které si sám zabije. Stal se téměř vegetariánem, ale také zabil několik kuřat, humra, kozu a prase.

2012

Vrhnul se na kódování, aby se vrátil ke kořenům.

2013

Rozhodl se každý den setkat s nějakým novým člověkem (mimo kanceláře Facebooku).

2014

Dal si za úkol stát se vděčnějším a každý den napsat děkovný dopis.

2015

Chtěl přečíst každé dva týdny novou knihu (mrkněte, jaké knížky na základě toho doporučuje).

2016

Stanovil si, že nakóduje vlastní program umělé inteligence (nebo chcete-li osobní asistentku), která by mu pomáhala s prací.

Možná si řeknete, že Mark má pro takové úkoly oproti většině lidí dost skvělé podmínky. A že vy dřete od rána do večera a donutíte se sotva vstát z postele. Ale podle nás tuhle tendenci ke zlepšování nezískal až jako multimiliardář. Dost možná by nebyl tam, kde je, kdyby to nedělal vždycky.

“Každý člověk je zámožný, pokud má zdravé ruce a rozum.“

– Tomáš Baťa

CHCETE NA SOBĚ OPRAVDU ZAPRACOVAT?

Stáhněte si naši příručku Jak dát životu nový směr. A buďte lepší!