V posledních letech zaznamenaly technologie reflektorů velké skoky, takže někomu mlhová světla připadají zbytečná. Česká zákonná úprava ovšem předepisuje povinnost zadního mlhového světla. Přední mlhovky jsou pak jakýmsi bonusem, kterým výrobci aut lákají zákazníky na vyšší výbavové stupně.
Zadní mlhovku mají všechna auta
Mlhová světla obvykle najdete na středních a vyšších verzích výbavy. Částečně jde o estetický prvek, který má jednotlivé verze odlišit. A samozřejmě vám tyto reflektory také pomáhají v tom, aby vás při snížené viditelnosti někdo nepřehlédl. Některá moderní auta se mlhovek zbavují a nahrazují je LED světly pro denní svícení. Ta mají s mlhovkami společné to, že slouží nikoliv k tomu, abyste viděli, ale abyste byli vidět.
Jak se mlhovky ovládají?
Mlhovky se obvykle ovládají zvláštním vypínačem mimo hlavní ovladač světel. Některé vozy mají na jejich zapínání tlačítko – jedno pro přední světla a ještě jedno pro zadní. Dalším oblíbeným řešením je „klobouček“ na páčce světel, jehož otáčením vpřed a vzad mlhovky zapínáte a vypínáte. A v jiných autech zase najdete otočný spínač – prostě jím pootočte směrem k sobě a mlhovky se rozsvítí.
Jak poznám, že mám zapnutá mlhová světla?
Většina aut má v prostoru „budíků“ symbol, který vám řekne, zda mlhovky svítí, či ne. Obvykle ho najdete poblíž indikátoru hlavních světel. U zadní mlhovky (či mlhovek) bude symbol „svítit“ v opačném směru než symbol hlavních světel. Pro přední mlhová světla pak ve stejném. Většina mlhovek zhasne, pokud neběží motor.
Často se tedy řidičům stává, že jezdí s rozsvícenými mlhovkami i za nesnížené viditelnosti. Ve dne to tolik nevadí, ale jak si povíme níže, za tmy tím mohou připravit ostatním účastníkům provozu krušné chvilky.
Co říká zákon o použití mlhovek?
Zákon o provozu na pozemních komunikacích přitom hovoří jasně: zadní červenou mlhovku je povinné zapnout při jízdě v mlze, při intenzivním dešti nebo za hustého sněžení. Pokud má auto i přední mlhová světla, je na řidiči, zda je použije. Ovšem, pokud nepanují podmínky pro použití mlhových světel, řidič či řidička riskuje blokovou pokutu ve výši několika tisíc korun.
Je třeba si uvědomit, že za normální viditelnosti jsou mlhovky zdrojem intenzivního světla, které oslňuje ostatní řidiče. V případě zadního mlhového světla pak můžete motoristu za vámi mást, protože s ním mohou splývat brzdová světla.
Kdy mám tedy mlhovky zapnout?
Jak tedy poznáme, že je viditelnost snížena natolik, aby bylo zapnutí mlhových světel namístě? Na to existuje jednoduchá pomůcka – pokud špatně vidíte zadní světla vozidla jedoucího před vámi, určitě zapněte alespoň zadní mlhovku. Snížíte tím riziko, že se vám někdo zezadu kvůli špatné viditelnosti nastěhuje do kufru.
Při jízdě v mlze, hustém dešti nebo za intenzivního sněžení je potřeba si také uvědomit, že se viditelnost v různých úsecích vaší cesty může měnit a pokud podmínky pro použití mlhových světel pominou, je potřeba je zhasnout a případně opět spustit ve chvíli, kdy se viditelnost zhorší.
V mlze a dešti raději zpomalte
Mnoho novějších aut je vybaveno světelnými senzory, které nemusejí ve dne zaregistrovat zhoršenou viditelnost například za deště. Nespoléhejte proto na technologie a v takové situaci raději zapněte hlavní světlomety. Při zapnutém denním svícení vám totiž vzadu nesvítí nic, a tak opět vzniká riziko kolize.
Při zhoršené viditelnosti a obzvláště za deště či během sněhové přeháňky je také důležité snížit rychlost tak, abychom dokázali zastavit tam, kam dohlédneme. Snad není třeba dodávat, co dokáže udělat mokrá vozovka s délkou brzdné dráhy.