Brána k bráně sedá aneb Panoramata venkovských hřišť

Pohyb, Životní styl
Nedělní oslava soutěžitosti na vesnici. To je fenomén, který uchvátil fotografa Tomáše Pospěcha a inspiroval ho k sérii snímků Bezúčelná procházka. Přivedl ho nakonec i k panoramatickým snímkům, protože na žádném jiném formátu atmosféra vesnického utkání zbavená soutěžitosti a emocí zkrátka tak nevynikla. Okraj vesnice, muži v nedělní krajině. Vyčkávání místo akce, širokoúhlý objektiv místo […]

Nedělní oslava soutěžitosti na vesnici. To je fenomén, který uchvátil fotografa Tomáše Pospěcha a inspiroval ho k sérii snímků Bezúčelná procházka. Přivedl ho nakonec i k panoramatickým snímkům, protože na žádném jiném formátu atmosféra vesnického utkání zbavená soutěžitosti a emocí zkrátka tak nevynikla.

Okraj vesnice, muži v nedělní krajině. Vyčkávání místo akce, širokoúhlý objektiv místo teleobjektivu, mírná bezútěšnost místo emocí. Žádné drama, nikde se neobjevuje míč. Autor říká, že tento projekt zamýšlel jako poctu mužskému světu, všem milovníkům trávy, spadaného listí a české vesnice. „Těšilo by mne, kdyby v souvislosti s těmito fotografiemi vůbec nezaznělo slovo fotbal,“ uvádí dokonce. „Fotbalisté jsou zachycováni s míčem a v akci. Mne zajímal klid – estetický rozměr tohoto zvláštního víkendového setkávání se mužů v krajině.“

Tomáš Pospěch (*1974) je fotograf, historik umění a VŠ pedagog. Jako kunsthistorik se zaměřuje především na fotografii a současné umění střední Evropy. Je autorem více než dvaceti knih. Vlastní tvorbě se věnuje od roku 1994: od velkoformátových negativů přes dokumentární soubory až po kontextuální projekty, ve kterých narušuje hranice výtvarného dokumentu a žánru krajiny. Sem částečně patří i Bezúčelná procházka z let 2004-2008. Za svou volnou tvorbu získal hlavní cenu Sittcomm Award 2006.