AXA Patalie.cz Patalie.cz pojistka proti nudě
f

Odebírejte náš newsletter

Nic to nestojí a už vám nikdy neuteče žádný prima článek.
Odesláním e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

hledat

Proč jsou polévky zdravé

„Jen si dej polívčičku, ať ti pěkně rostou prsa,“ otravoval úlisný profesor mé spolužačky. Jakkoliv bylo jeho chování nevhodné, na jeho poznámce něco bylo. Polévky jsou z mnoha důvodů velice zdravé.

Nesnáším brokolici. Je to ďábelská, mozku podobná zelenina s podivnou chutí, která se nedá nazvat jinak než „zelená“. Přesto existuje forma, v níž si brokolici užívám: jako krémovou brokolicovou polévku.

„Polévky usnadňují zvýšení příjmu zeleniny dokonce i mezi těmi nejvybíravějšími dětmi,“ napsala nutriční terapeutka Nicole Avena. A muži jsou občas jako děti.

Další výhodou polévek je, že do nich můžete naházet prakticky cokoliv – skvělý způsob, jak se zbavit zbytků v domácnosti. Když se vám nedostává jedné ingredience, nahradíte ji druhou a nic moc se nestane. Ano, polévka bude chutnat jinak, ale s největší pravděpodobností bude pořád chutnat dobře.

Mohlo by vás také zajímat: Obsah vitaminů a minerálů v našich potravinách rapidně klesá

Zhubnete
Z polévky neztloustnete. Studie o obezitě z roku 2005 ukázala, že kdo jí alespoň 2 porce nízkoenergetické husté polévky, shazuje váhu o polovinu snadněji než lidé, kteří dávají přednost vysokoenergetickým hustým potravinám.

Polévky jsou obvykle chudé na kalorie, ale bohaté na vitaminy, minerály a další zdraví prospěšné látky.

Naopak mají omezené množství pevných tuků, cukrů nebo zpracovaných škrobů. Polévka vás navíc zaplní a může snížit počet kalorií, které přijmete během příštího jídla, až o 20 %. Lidé, kteří jedí polévky, mají díky nim vyrovnanější stravovací návyky. Přijímají více bílkovin a vlákniny, vitaminů a minerálů a méně kalorií a tuku.

Jinými slovy: díky polévkám nezhubnete. Prostě díky nim budete jíst zdravěji, a díky tomu zhubnete.

Jaké ano, jaké ne
Nejzdravější polévky jsou z vývaru, se zdrojem proteinů (libové maso, ryby či luštěniny) a různými druhy zeleniny. Méně zdravé jsou krémové a sýrové polévky, které jsou kaloricky náročnější. Pomalý způsob vaření zajišťuje, že si polévka uchová jak vitaminy, tak minerály.

Vaše tělo také zpracuje živiny z mnoha druhů zeleniny snáze, když je uvařená, než kdybyste ji jedli syrovou.

A jaké polévky byste rozhodně měli držet ve své kuchařce?

Kuřecí polévka
Kuřecí polévka je ideální nástroj na posílení vaší imunity a zahnání nachlazení nebo horečky. Navíc je vhodná pro vaše zažívání. Přidejte česnek a zázvor, které působí protizánětlivě a podporují imunitu.

Gazpacho
Nedávná studie objevila, že vysoká spotřeba gazpacha souvisí s nízkým krevním tlakem a sníženou hypertenzí u lidí, kterým hrozí srdeční choroby. Ještě starší studie ukázala, že dobrovolníkům, kteří jedli polévku gazpacho 2× denně po dobu jednoho týdne, se snížily známky oxidačního stresu a zánětu v krvi.

Dýňová polévka
Dýňová polévka pomůže každému, kdo bojuje se špatným trávením. Je vhodná i pro lidi, kteří se snaží zhubnout. Obsahuje spoustu vlákniny, málo kalorií, dodá hodně energie a snadno se tráví.

Polévka miso
Japonská polévka miso je plná zdravých probiotik. Ulevuje od bolesti, zmírňuje únavu, reguluje trávicí a střevní funkce, chrání před žaludečními vředy, zvyšuje zdraví srdce, je protizánětlivá a snižuje riziko chronických onemocnění spojených se špatným životním stylem.

Rajská polévka
Rajská polévka je bohatá na lykopen – silný antioxidant, který vám pomůže zbavit se stresu. Navíc zabraňuje zánětlivosti a snižuje riziko chronických nemocí. Je v ní také hodně vitaminů A, C a K a vápníku.

Čočková polévka
Pokud jste vegetarián nebo vegan, čočková polévka vám pomůže nabrat bílkoviny. Navíc snižuje hladinu cholesterolu v krvi, posiluje srdce, trávicí trakt a stabilizuje hladinu cukru v krvi.

Zelňačka
Tato polévka je plná vlákniny, vitaminů B, C a K a vyplavuje z těla toxiny.

Špenátová polévka
Polévka plná živin a bohatá na antioxidanty. Posiluje kognitivní funkce a paměť a je skvělá pro zdraví kostí.

Chřestová polévka
Pokud máte cukrovku nebo rezistenci na inzulin, zkuste polévku z chřestu. Miska chřestu zvýší schopnost inzulinu transportovat glukózu z krevního řečiště do buněk.

#VojtaŽák

Nemoci nechodí po horách, ale po lidech. I když se na ně předem nejde úplně připravit, něco málo se udělat dá… Dali jsme pro vás do kupy speciální microsite s názvem Kolik stojí zdraví. Přečtěte si, jak dlouho trvá průměrná pracovní neschopnost, na jakou podporu od státu máte nárok, když dlouhodobě onemocníte a ve které nemocnici najdete nejlepší specialisty na různé neduhy.

Přečtěte si také: Jak přežít ráno? Snídejte a ve sprše si dejte pomeranč!