Jak se sbalit na hory, když jedete autem

Jak se sbalit na hory, když jedete autem

Auto a mobilita
Hurá, jede se na hory! Stačí zavřít oči a úplně cítíte to horské sluníčko, prašan na tváři a vůni bombardina z nejbližší špeluňky. Nejdřív se tam ale musíte dostat, resp. naložit auto, což mnohdy připomíná legendární hru Tetris.

Co si budeme povídat, za klasickou pěchovačku ke stropu, kdy skoro nevidíte na zadní sklo, by vás v Besipu asi nepochválili. Stačí prudce zabrzdit a vrchní vrstva vám letí na záda. A to ani nemluvíme o motoristickém tangu na zledovatělých silnicích. Smyk sem, smyk tam, nám to rozhodně není jedno, a proto jsme si pro vás připravili pár zásad, až pojedete příště na hory. 

Dělové koule v autě 

Co mají společného lyže, snowboard nebo lyžáky? Jsou poměrně těžké a mohou se společně s helmou a hůlkami velice rychle proměnit v neřízené projektily. Třeba taková lyžařská bota vážící 2 kg vás dokáže podle Stefanna Kerbla z ÖAMPC při čelním nárazu v rychlosti 50 km/h zasáhnout silou 100 kg. Tolik váží třeba panda velká. 

Podle pravidla Video lepší tisíce slov se německý autoklub ADAC rozhodl udělat dva vzorové crashtesty. Vidět, jak se lyžák mění v dělovou kouli směřující na hlavu řidiče nebo jak se lyže zapichují do sedadla spolujezdce, nutí k zamyšlení. 

Proto se tedy vyplatí lyžařské vybavení připevnit páskami nebo řemínky ke konstrukci vozidla. V řadě aut najdete v kufru nebo na podlaze uchycovací oka, která můžete využít. Lyže ideálně do vaku uzpůsobeného pro uchycení bezpečnostním pásem a lyžáky na dno a k zadním opěradlům. 

Nejlepší je rakev 

Pokud směřujete do zahraničí, např. do rakouských Alp, popožene vás k tomu i finanční motivace. Tam totiž pokládají lyžařské vybavení za náklad a místní policie vám může za jeho špatné upevnění či neupevnění dát flastr ve výši až 5 000 eur, tedy cca 125 000 korun. To už je pořádně drahá dovolená. 

Nechcete-li tyto věci řešit, doporučujeme rakev, tedy uzamykatelný střešní box, kam nacpete kromě lyží i další vybavení (i zde myslete na vnitřní upevnění). Možností pro přepravu vně auta je samozřejmě vícero. Jako první člověka napadne zahrádka na střeše. Poté tu jsou i nosiče lyží na vně uložené náhradní kolo, na tažné zařízení nebo ty magnetické. Všechny ale mají nevýhodu, že vystavují vaše rychloprkna rozmarům počasí, čímž trpí hlavně jejich hrany. A tupé lyže jsou jako studený svařák. 

Bunda pod pás? Podpásovka! 

Sportovně přiznáváme, že občas i my mrmláme nad tímto pravidlem – člověk vleze do studeného auta a má se svlékat. No jo, jenže vaše oblíbená péřovka představuje tři podstatná rizika. 

Začněme tím nejzávažnějším. Díky více vrstvám oblečení nejsou pásy řádně dotažené a tím pádem ztrácí svou efektivitu při případné nehodě. Kolikrát také nejsou kvůli objemné bundě ve správné poloze. Pravděpodobnost zranění zvyšují i předměty v kapsách bundy, obzvláště když jsou mezi pásem a vašim tělem. 

Jako poslední tu máme zpocená záda. Na hory nedojedete během pár minut a v autě se poměrně rychle udělá teplo. Obzvláště, když si zapnete vyhřívání sedaček. Jenže potom se z bundy stává konzerva a z vás tuňák ve vlastní šťávě. A pro vaše tuňáčata, ehm, děti, to platí taky, takže všichni bundy dolů! 

Zákazy, povinnosti a nepovinnosti 

Když už se bavíme o cestách na hory, povinností jsou zimní pneumatiky, výstražný trojúhelník, reflexní vesta a autolékárnička. V zahraničí si dejte pozor na různé úpravy a zákazy. Třeba v již zmiňovaném Rakousku je zakázána kamera v autě z důvodu ochrany soukromí ostatních osob. No, na nás nekoukejte. GDPR level over 9000. 

K nepovinné výbavě pak patří např. škrabka na led, košťátko, sněhové řetězy nebo kočkolit. To už ale jsme u trochu jiného článku. Lyžbě zdar a motoristům zvlášť! 

Foto: Skylar Kang (Pexels.com)