AXA Patalie.cz Patalie.cz pojistka proti nudě
f
hledat

Jak naučit novorozence spát a nezešílet? Pět tipů pro zdravý mimi spánek

Rozlišit rozdíl mezi dnem a nocí je pro novorozence dost problém. Své o tom jistě ví všechny novopečené maminky. Během prvních dní společného života s miminkem se přirozeně soustředí na vše, co je pro jejich potomka nejlepší a snaží se mu ve všem vyhovět. Nicméně každá z nich si v duchu stále pokládá otázku: Vyspím se ještě vůbec někdy?

Pár bezesných nocí vyváží spokojenost vašeho dítěte. Jakmile ale překlenete období čtyř měsíců, můžete začít vaše dítě aktivně přivykat zdravému spánkovému režimu.

Vykročte spánku naproti
Podle dětského lékaře Charlese Schaefera, autora knihy Winning Bedtime Battles: Getting Your Child to Sleep, začíná většina dětí spát převážně v noci na přelomu třetího a čtvrtého měsíce života. Proto je dobré jít přirozenosti naproti a zabránit tak nechtěnému osvojování spánkových zlozvyků. Ty by se s vašimi dětmi mohly táhnout dál a komplikovaly by zdravé spaní miminku a potažmo i vám samotným.

Mohlo by vás také zajímat: Nespí jen zoufalci. Odstartujte svou spánkovou revoluci

Jak na to?
Vyzkoušejte pět tipů, které by měly cestu ke zdravému spánku vašeho dítěte usnadnit.

1. Taktizujte pomocí světla

Světlo působí na organismus vašeho dítěte jako přirozený biologický spouštěč. Během tmy zase mozek všech savců produkuje melatonin, což je hormon hrající klíčovou roli pro pokojný spánek.

Udržujte tedy dny děťátka světlé, noci naopak tmavé a samo pak rychle zjistí, kdy je čas na spánek.

Během dne nechte prostoupit dětský pokoj slunečním světlem, jak jen je to možné a volné chvíle travte na přirozeném venkovním světle. K odpolednímu spánku dítě ukládejte také ve světlé místnosti, ale s příchodem večera postupně zatemňujte dětský pokoj. Můžete zvážit i instalaci světelných stmívačů, kterými budete dítě přivykat na úbytek světla až do úplné tmy.

Rovněž pokud se dítě probouzí během noci, zůstaňte s ním v zatemněné místnosti a nerozsvěcejte. Přechod ze tmy do světla by opět působil pro jeho organismus jako spouštěč. Uklidněte jej a ve tmě opět uložte k spánku.

2. Vyhýbejte se očnímu kontaktu

Dlouhotrvající oční kontakt nebo veselý úsměv vaší tváře je pro miminko tím největším stimulem. Ale tou poslední věcí, po které večer toužíte, je znova jej rozdovádět. Během ukládání dítěte k spánku se pokuste držet neutrální výraz a klidný konejšivý hlas, který pro dítě nebude výzvou ke hře. 

3. Načasujte si zásah

Pokud vtrhnete do pokoje kvůli každému zarachocení, které uslyšíte přes stěnu dětského pokoje nebo z elektronické chůvičky, nevědomky tím učíte dítě, aby se probouzelo častěji. Buďte trpěliví, vyčkejte minutu nebo dvě a dejte dítěti šanci opět usnout samo. Pokud se ale zdá, že jeho aktivita neustává, pokuste se naopak zakročit dřív, než dítě propukne v plný pláč.

Zasáhnutím v pravý čas tak zamezíte tomu, že se dítě plně zaměstná pláčem a na spánek už nebude mít pomyšlení.

4. Důvěřujte plenám

Odolejte nutkání zkontrolovat stav pleny při každém jemném vzlyku dítěte. Opravdu to není vždy potřeba a manipulací s dítětem nebo plenou jen způsobíte jeho plné probuzení. Vložte svou důvěru do kvalitních a extra savých dětských plen, které udrží vaše dítě v suchu po celou noc. Bude-li plenu potřeba vyměnit v případě jejího plného znečištění zjistíte jednoduše přičichnutím.

5. Koupel před spaním

Teplá voda kombinovaná s něžnými tahy jemnou žínkou pomůže relaxovat a naladit se na odpočinek snad každému. Vynechte ale pískací hračky, kachničky a všechny koupací udělátka, kterými dokážete vaše dítě většinou krásně zabavit. Na místo toho opět udržujte klidný a konejšivý hlas, který promění koupel vašeho děťátka v uklidňující zážitek.

Těžko na cvičišti…
Na základě těchto tipů dokážete přispět k vytvoření zdravých spánkových návyků, se kterými můžete začít již od prvního měsíce života dítěte. Mějte však na paměti, že nehledě na počet probdělých nocí, vaše děťátko nebude na formální výcvik spánku připraveno, dokud nebude alespoň čtyři měsíce staré. Některé fáze prostě nejdou uspěchat. Poté ale už bude schopno spát i na delší časové úseky a bude také mnohem vnímavější k technikám, které za tímto účelem používáte. Nebojte se, už brzy se všichni vyspíte do syta!

#LumírKošař

Nemoci nechodí po horách, ale po lidech. I když se na ně předem nejde úplně připravit, něco málo se udělat dá… Dali jsme pro vás do kupy speciální microsite s názvem Kolik stojí zdraví. Přečtěte si, jak dlouho trvá průměrná pracovní neschopnost, na jakou podporu od státu máte nárok, když dlouhodobě onemocníte a ve které nemocnici najdete nejlepší specialisty na různé neduhy.

Mohlo by vás také zajímat: Láska místo bonbonu: Jak předcházet obezitě u dětí?

Postarejte se o svou rodinu, dokud můžete.

Život vám může zkomplikovat nejen úraz, ale i delší nemoc. I když si myslíte, že jste jako rybička. Nechte nám své jméno, telefon a profík z pojišťovny AXA se vám brzy ozve.

Poskytuji dobrovolně souhlas se zpracováním mých shora uvedených osobních údajů (jméno, příjmení, telefonní číslo) ve smyslu zákona č. 101/2000 Sb. (dále jen „Zákona“) pro účely marketingových a reklamních aktivit společností Creative Dock s.r.o. a AXA pojišťovna a.s., AXA penzijní fond a.s., AXA životní pojišťovna a.s., AXA investiční společnost a.s., AXA Česká republika s.r.o., AXA ASSISTANCE, s.r.o. a Inter Partner Assistance, organizační složka (dále společně jen „Společnost“), ať už přímo nebo prostřednictvím finančních zprostředkovatelů a smluvních partnerů Společnosti. Souhlas uděluji na dobu následujících 5 let a zároveň potvrzuji, že jsem byl seznámen se svými právy podle §§ 11 a 21 Zákona. (skrýt text)