AXA Patalie.cz Patalie.cz pojistka proti nudě
f

Odebírejte náš newsletter

Nic to nestojí a už vám nikdy neuteče žádný prima článek.
Odesláním e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

hledat

Jak na studené končetiny a jejich lepší prokrvení

Huňaté a tlusté ponožky, teplé bačkory a deka jako každodenní součást života? Pokud se do této skupiny neřadíte, určitě někoho takového znáte. Možná vám tělo dává najevo, že už toho má plné kecky. Studené končetiny mohou mít mnoho příčin a dají se řešit mnoha způsoby, třeba změnou jídelníčku. Nevěříte?

Zima všude kolem nás 

Nejprve si vysvětleme, co studené končetiny způsobuje. Lidské tělo se při ochlazení vnějšího prostředí snaží primárně zahřát životně důležité orgány a svalstvo, přičemž chlad nám navíc zužuje cévy. Ruce a chodidla jsou od centra těla nejvíce vzdálené, atím pádem i méně prokrvené a studenější. 

Zase ten stres 

Dnes čím dál častější příčinou může být i sedavá kancelářská práce a stres. V prvním případě je to logické čím méně se hýbete, tím méně se vám prokrvují končetiny. Proto se i při práci z domova před obědem běžte na chvíli projít, stačí pár bloků. Kromě protažení ztuhlého těla se i nadýcháte čerstvého vzduchu, zrelaxujete a trochu vám vyhládne. 

Stres má stejný výsledný efekt jako chlad – zužuje cévy. Zažil to nejeden z nás – před důležitou schůzkou nás zalil studený pot jak blanšírovanou zeleninu a z našich rukou se staly kusy ledovce. V případě, že patříte mezi nerváky, kteří mají trému před každou důležitější schůzkou, zaměřte se na pár cviků odbourávajících stres. Zkusit můžete například dechové cvičení, krátkou meditaci nebo si do tašky přibalte malý talisman, který vám dodá odvahu.

Tužme se! 

Pokud vás studené končetiny trápí dlouhodoběji, zkuste zařadit do svého jídelníčku „teplé“ potraviny. Mezi ně se řadí zázvor, ginkgo biloba nebo skořice. Zázvor nemusíte pouze strouhat do hrníčku a zalévat horkou vodou, vyzkoušejte ho třeba k masu nebo do vývaru. Pomoci vám také mohou doplňky stravy nebo bylinné čaje. Máta a meduňka navíc nádherně voní. 

Mimochodem, už jste někdy zkusili otužování? Ne, nezbláznili jsme se. Pokud netrpíte srdečními chorobami či jinými neduhy, kvůli kterým by vám lékař otužování nedoporučil, studená sprcha nebo koupel v rybníčku za domem v zimě vám z dlouhodobého hlediska opravdu pomohou.  

Po řádném otužení se totiž vaše orgány začnou více prokrvovat, a tím pádem je vám ivíce teplo. Jako příjemný vedlejší efekt pak můžete zjistit, že v zimě potřebujete ojednu spodní vrstvu oblečení méně nebo že vás stíhá méně rýmiček a kašlíků.