jak jezdit v zimě na ledě a sněhu

Jak jezdit v zimě bezpečně na ledu a sněhu

Auto a mobilita
Řízení v zimě se může proměnit ve stresový zážitek, protože i malý kousek ledu či čerstvý sníh na silnici nás může pořádně potrápit. Přečtěte si naše tipy a buďte opatrní, zodpovědní a ohleduplní vůči ostatním.

Za volant sedejte, pouze pokud je to nutné 

Je skutečně nutné vyrazit na cestu autem po zasněžené nebo zledovatělé silnici? Zvažte, zda není možné zvolit jiný způsob dopravy. Pokud ano, je to lepší řešení než riskovat smyk či zapadnutí v závěji. 

Jízdu plánujte a počítejte s komplikacemi 

Pokud je to možné, cestu si naplánujte tak, aby vaše trasa vedla po hlavních cestách. Ty budou s větší pravděpodobností vyčištěné, posypané a bezpečné. 

Pokud nevyhnutelně potřebujete použít auto, počítejte i s neobvyklými problémy. Na delší cestu přibalte: 

  • jídlo a vodu 
  • teplé oblečení a přikrývku 
  • nabitý telefon 
  • lopatku a škrabku 
  • startovací kabely 
  • řetězy nebo tzv.  Snow Socks 

Před jízdou zkontrolujte vozidlo, zejména: 

Nádrž 

Natankujte “až po okraj”. Může se stát, že zůstanete stát v koloně. Díky plné nádrži nebudete muset vypínat motor a mrznout v nevytápěném vozidle. 

Pneumatiky 

Pokud si nejste jisti, že máte obuté zimní pneumatiky, podívejte se na ně z boku. Emblém s vločkou značí, že je vše v pořádku. Zkratka M+S či MS nebo M/S znamená, že jde o pneumatiky Mud and Snow, které do sněhu nejsou úplně vhodné, ale česká legislativa je povoluje. Důležitá je také hloubka vzorku. Zimní gumy mají mít výšku dezénu alespoň 4 mm, jinak riskujete pokutu. 

Provozní kapaliny 

Důležitá je hladina oleje a zimní směs do ostřikovačů. Pokud jste v nádržce nechali letní směs, která vám zmrzla, zajeďte do teplého prostoru, po rozmrznutí letní směs vystříkejte a doplňte zimní. 

Baterii 

Je vaše autobaterie dostatečně nabitá? To ověříte v servisu. Pokud s autem jezdíte každý den, nejspíš ano. Problém může nastat, když vůz dlouho stál (například během zimní dovolené). 

Větrání a vytápění 

Kromě jeho užívání na udržování tepla by mělo být dostatečně funkční i kvůli zamlžování vnitřních oken. 

Čelní sklo 

Na jeho čištění od sněhu nepoužívejte horkou vodu, protože teplotní rozdíl způsobuje prasknutí či deformaci. Zkuste rozmrazovací kapalinu nebo škrabku. 

Zbavte vozidlo sněhu a ledu 

Své vozidlo byste měli důkladně očistit, jinak hrozí pokuta. Zbytky sněhu se během jízdy pohybují, mohou sklouznout na čelní sklo a ztížit výhled. Nepříjemné jsou i pro ostatní účastníky provozu, na které může sníh padat. Tím, že vůz před jízdou zbavíte sněhu a ledu a nevynecháte ani SPZ, světla a střechu, bude cesta jednodušší a bezpečnější. 

Dodržujte dostatečný odstup 

Vzdálenost mezi vozidly je třeba na sněhu či ledu dodržovat ještě svědomitěji. Na zledovatělé vozovce může trvat až 10 × déle, než auto zastaví. Celkově je třeba změnit styl jízdy. Prudké změny směru mohou vést ke smyku. Snažte se jet spíše pomaleji a plynule a na brzdový pedál šlapat co nejméně. Brzdit je pak nutné se srovnanými koly, jinak opět hrozí smyk. Uvědomte si, že ani systémy jako ABS, automatická kontrola trakce nebo pohon všech kol vám na sněhu příliš nepomohou a brzdnou dráhu nezkrátí. Důležité je hlavně přizpůsobení rychlosti aktuálním podmínkám a umění předvídat. 

Jak parkovat na sněhu či ledu? 

Při parkování na zasněženém nebo zledovatělém povrchu, pokud stojíte ve svahu, je vhodné zajistit jedno z kol cihlou, kusem dřeva nebo čímkoliv, co pomůže jako brzda. Používání ruční brzdy se v silných mrazech nedoporučuje – hrozí totiž přimrznutí. Proto je lepší auto znehybnit zařazením rychlostního stupně. 

Jak zvládat kopce? 

Musíte zdolat zasněžený kopec? Zkuste to s naší pomocí: 

  • pneumatiky směřujte na nevyježděný sníh 
  • netočte prudce volantem ze strany na stranu 
  • důležitý je dostatečný rozjezd pod kopcem 
  • zařaďte přiměřený stupeň rychlosti, abyste co nejdéle nemuseli podřazovat 

Trénujte 

Pravidelný trénink a prozíravé uvažování vám při náročných jízdách nebudou na škodu. Nejcennější je osahat si chování vozu na sněhu a ledu v menší rychlosti na nějakém prostorném parkovišti či jiné větší volné ploše. Vyzkoušejte si, jak vůz brzdí, zrychluje a jak se zachová při prudkém otočení volantem. Pokud si vše takto „nanečisto“ otestujete, nebudete pak v běžném provozu překvapeni a budete mít lepší odhad, jak je třeba přizpůsobit rychlost jízdy panujícím podmínkám.