AXA Patalie.cz Patalie.cz pojistka proti nudě
f

Odebírejte náš newsletter

Nic to nestojí a už vám nikdy neuteče žádný prima článek.

hledat

Jak Facebook znehodnotil narozeniny

„Uvedení data narození nám pomáhá zajistit, že vám zprostředkujeme prostředí Facebooku, které je vhodné pro váš věk,“ informuje nás Facebook, když si chceme vytvořit účet. Většina lidí nechává své datum narození veřejné. Výsledek?

„Během svých posledních narozenin jsem dostal více než dvě stě blahopřání, a to i od lidí, které jsem sotva znal,“ prozradil mi Nor Anders Eyob Tøgersen, který má na Facebooku 1700 přátel.

Jak taková přání vypadala? Tisíc a jedna varianta na „Všechno nejlepší“. Bez srdce a bez duše. Možná jste postřehli, že Facebook je čím dál tím agresivnější v propagování narozenin. Připomíná je skrze upozornění, umístil seznam všech přátel slavící narozeniny vedle vaší timeline, vytvořil speciální rozhraní pro hromadné oslavy atd. Svého času experimentoval s předpřipravenými přáníčky, k „blahopřání“ vám stačilo jediné kliknutí. Jak se kvůli tomu mění náš postoj k narozeninám?

Oslava bohů
Narozeniny vznikly díky Egypťanům – oslavovali korunovaci faraona, což v jejich kultuře znamenalo „zrození boha“. Rituál od nich převzali Řekové a přidali k němu dorty ve tvaru měsíce vyzdobeného svíčkami na oslavu měsíční bohyně Artemis.

Římané jako první začali slavit narozeniny běžných lidí, bez spojitosti s náboženstvím.

Oslavovali narozeniny přátel a rodiny, stát pak vyhlásil svátky na oslavu narozenin významných osobností. Ale pouze pro muže – ženské narozeniny se začaly oslavovat až kolem 12. století n. l.

Narozeniny se ustálily jako svátek radosti ze života – setkání nejbližší rodiny a přátel. Stalo se společenským zvykem poblahopřát i lidem, které jsme zrovna potkali. Taková blahopřání jsou obvykle suchá a bez duše, vyřčená z povinnosti. Mají podobný význam jako etiketa, kterou dodržujeme prostě proto, že bychom měli, ať už s ní souhlasíme, nebo ne.

A tato suchá etiketa se přenesla i do online prostoru. Facebook nám oznámí, že někdo má narozeniny, a my cítíme povinnost mu popřát, jako kdybychom ho zrovna potkali v reálném světě.

Sociální sítě tak posunuly společenské pokrytectví na novou úroveň. Kvalitu nahrazuje kvantita.

Nepřejeme lidem proto, že by pro nás byli skutečně důležití – natolik důležití, abychom si pamatovali jejich narozeniny –, ale proto, že je to snadné a můžeme kvůli tomu vypadat dobře.

Co se stane, když skryjeme své datum narozenin
„Několik dní před svými narozeninami jsem si nastavil datum narození na Facebooku jako soukromé. A pak, v den mých narozenin – pusto, prázdno. Žádná narozeninová blahopřání, žádné výkřiky na Twitteru (nejspíše od lidí, kteří viděli moje narozeniny na Facebooku?), žádné náhodné e-maily od lidí, které sotva znám, tak jak tomu bylo v minulých letech,“ píše Glenn Fleishman, reportér specializovaný na ochranu soukromí.

„Místo toho jsem ale dostal blahopřání od svého otce a nevlastní matky, od tety a strýce, od ostatních členů rodiny a od několika přátel. Jeden přátel ze Slack týmu vytvořil událost na oslavu mých narozenin. Když to uviděl další z mých přátel, reagoval: ‚Cože? Facebook mě na nic neupozornil, to nemůže být pravda.‘“

Ten stejný přítel později prohlásil, že narozeninová upozornění jsou v podstatě jediný důvod, proč dnes mít Facebook.

Proč na Facebookových přáních nezáleží? Protože nejsou autentická. „Každý rok dostanu několik opravdových blahopřání. V soukromých zprávách, telefonem, esemeskou nebo osobně. Taková přání mohou být velice jednoduchá, ale jsou upřímná, a proto si jich vážím mnohem víc,“ řekl Anders Eyob Tøgersen. Problémem samozřejmě není Facebook a jeho politika. Problémem je náš přístup k věci – fakt, že radši volíme jednoduchá řešení v masovém měřítku a dáváme přednost kvantitě před kvalitou.

 #VojtaŽák

Lidská psychika je komplikovaná a bohatá na nejrůznější zákoutí, o jejichž existenci často nemáme tušení. My jsme se do nich zevrubně ponořili a vytvořili pro vás speciální microsite včetně simulátorů několika psychických poruch. Vyzkoušejte si, jak duševně nemocní vidí svět a možná, že si budete umět lépe představit, čím procházejí…

Postarejte se o svou rodinu, dokud můžete.

Život vám může zkomplikovat nejen úraz, ale i delší nemoc. I když si myslíte, že jste jako rybička. Nechte nám své jméno, telefon a profík z pojišťovny AXA se vám brzy ozve.

Uděluji souhlas společnostem finanční skupiny AXA v České republice, tj. AXA životní pojišťovna a.s., AXA pojišťovna a.s., AXA penzijní společnost a.s., AXA investiční společnost a.s., AXA Management Services s.r.o., aby zpracovávaly moje osobní údaje v rozsahu: jméno a příjmení, e-mail, telefonní číslo, a to za účelem:
- nabízení produktů těchto společností,
- zasílání obchodních sdělení (elektronická forma nabízení produktů a služeb),
- automatizovaným zpracováním osobních údajů s cílem přizpůsobit obchodní nabídku Vašim individuálním potřebám,
- předávání osobních údajů ve stejném rozsahu obchodnímu partnerovi AXA ASSISTANCE CZ, s.r.o.,
- výzkumů trhu a průzkumů spokojenosti s využívanými produkty a službami,
přičemž takovýto souhlas uděluji na dobu trvání smluvního vztahu s kteroukoliv ze jmenovaných společností a následně i po dobu 5 let po skončení takového smluvního vztahu. Pokud se nestanu klientem žádné ze společností AXA, uděluji souhlas na dobu 5 let od tohoto udělení.
Dále bychom Vás chtěli informovat, že udělený souhlas je dobrovolný a můžete jej kdykoliv odvolat, buď telefonicky na AXA lince +420 292 292 292 nebo písemně e-mailem na info@axa.cz, nebo korespondenčně na adrese AXA, Úzká 488/8, 602 00 Brno.
Zároveň potvrzujete, že jste se seznámili s textem Infomačního memoranda. Jeho textaci najdete na webových stránkách na www.axa.cz/osobni-udaje/. (skrýt text)