AXA Patalie.cz Patalie.cz pojistka proti nudě
f

Odebírejte náš newsletter

Nic to nestojí a už vám nikdy neuteče žádný prima článek.

hledat

Domácí, zdravý, dietní: nenechte se zmást etiketami potravin v obchodech

Když se projdete po obchodě s potravinami, ocitnete se v oáze plné zdraví. Tedy alespoň podle obalů nabízených výrobků. Domácí potraviny střídají fit, zdravé zase farmářské. Přívlastků naleznete v regálech fůry. Nemluvě o barvách České republiky, jejichž koncentrace na obalech převyšuje počet vyvěšených vlajek na státní svátky. Jak moc se dá tomuto kouzlu věřit?

Pro to, aby lidské tělo fungovalo správně, je nejdůležitější zdravá strava. To nás učili již v mateřských školkách, kde se na stravování klade veliký důraz. Ale to, co nám ještě donedávna chybělo, bylo umět rozpoznat černou ovci mezi zdravými potravinami. Vlastně ani ne tak poznat, jako spíše vzdělávat se v problematice zdravého a škodlivého. Lidské oko a chuť závadnost jen těžko rozpoznají, od toho tu jsou laboratorní testy. Ale co dělat, když daný produkt, který chceme koupit, analýzami ještě neprošel. Můžeme se spolehnout na etiketu, na které nalezneme přívlastek v podobě slov zdravý, přírodní či dietní?

Jen pro oprávněné
Minulý rok byl v problematice etiket potravin v České republice přelomový. Ačkoliv konkrétní pravidla pro to, co vše na etiketách má či nemá být, máme již nějakou dobu, právě začátkem roku 2017 přišlo potřebné osvěžení. A to především v otázce cíleného klamání zákazníků nepravdivými a nepřesnými informacemi na obalech výrobků. Trnem v oku zákonodárců byly především takové potraviny, které výrobce označoval jako vhodné pro děti, domácí, čerstvé, živé, čisté, přírodní, pravé, dietní a české. Vyhláška č. 417/2016 Sb. rozhodně nezakázala užívání takových názvů, ale umožnila svým zněním detailně prozkoumávat oprávněnost používání těchto slov v konkrétních případech. V minulosti totiž docházelo ke zneužívání především slova domácí a české, kdy stačilo otočit produkt na stranu s informacemi o výrobku a zjistit, že jídlo nemá nic společného s domovem ani Českem.

Na základě mnoha stížností tak přišla pomocná páka pro úřady, jak zatočit s klamavou reklamou.

České jahody z Afriky
A pomohlo to? Do značné míry spousta výrobků změnila obaly. Pod pohrůžkou sankcí jsou nyní výrobci mnohem obezřetnější. Přesto existuje stále jedna potravinová sekce, kde stále dochází k porušování, a tím k manipulaci se zákazníkem. A teď není řeč o supermarketech, které jsou pod přísným drobnohledem. Za problematické se dají považovat především takzvané farmářské trhy. Mezi poctivce se často dostanou lidé s jinými záměry. Zákazník má sice plné právo nechat si ukázat dokumentaci o původu ovoce a zeleniny, ta však nemusí být nutně pravdivá. Na nevěrohodnost poukázal na začátku léta 2017 pořad A DOST! v čele s Janem Tunou, který v reportáži odhalil hned několik podvodníků prodávajících „české jahody“ z Afriky. Poukázal také na to, že jde často o organizovanou skupinu, která má stánky po celé republice, převážně pak v hlavním městě. A to samozřejmě není otázka jen jednoho druhu ovoce. Největším problémem v takovýchto případech není ani tak samotný fakt, že nejde o české produkty, ale to, že v jiných zemích jsou jiné limitní hodnoty pro obsahy pesticidních a dalších nebezpečných látek.

To neznamená, že každá taková potravina ze zahraničí bude zdraví škodlivá, rozhodně však nedosáhne takové kvality jako ta správně pěstovaná v České republice.


Bio jistota
Ostatní zavádějící přívlastky také mohou klamat, ale spíše jde o podlý reklamní trik, ne o něco, co by mohlo škodit. Dnes se však s takovou potravinou již v podstatě nesetkáte. Jak bylo řečeno, státní inspekce kontroluje jednotlivé názvy a ten, který nyní jedno z kouzelných slov stále má, si ho zaslouží. Obzvláště důkladně probíhá schvalování u výrobků s označením dietní a bio. Na dietní potravinu natrefíte v podstatě pouze v kategorii doplňků stravy, kde je takové označení namístě, z pultů potravinových řetězců však úplně vymizelo. Bio potraviny podléhají ještě dalším specifickým požadavkům, které musí výrobce splňovat. Výjimku, na kterou je si potřeba dát pozor, tvoří názvy společností. Některá se může záměrně jmenovat tak, aby název byl použit jako součást reklamy na obalu výrobku.

Důvěřuj, ale prověřuj
I přes všechna nařízení a pohrůžky peněžitými sankcemi se čas od času dostane na trh výrobek, u kterého je deklarována například zmíněná bio kvalita, avšak realita je úplně jinde. Dříve nebo později se však na podvodníky přišlo. Abyste předešli špatnému nákupu, lze sledovat hned několik webových stránek, které se zabývají nejenom podvody, ale i složením jednotlivých potravin. Pro kontrolu těch nebezpečných slouží web www.rapex.cz, který funguje jako oficiální distributor informací o zakázaných výrobcích z celého evropského trhu. Pokud si chcete prohlédnout podrobné obsahy všeho, co jíte, navštivte pro změnu www.ferpotravina.cz. Základem košíku plného opravdu zdravých potravin není totiž jejich název, ale podrobné čtení složení na zadní straně.

#Jan Uhlík

Nemoci nechodí po horách, ale po lidech. I když se na ně předem nejde úplně připravit, něco málo se udělat dá… Dali jsme pro vás do kupy speciální microsite s názvem Kolik stojí zdraví. Přečtěte si, jak dlouho trvá průměrná pracovní neschopnost, na jakou podporu od státu máte nárok, když dlouhodobě onemocníte a ve které nemocnici najdete nejlepší specialisty na různé neduhy.

Postarejte se o svou rodinu, dokud můžete.

Život vám může zkomplikovat nejen úraz, ale i delší nemoc. I když si myslíte, že jste jako rybička. Nechte nám své jméno, telefon a profík z pojišťovny AXA se vám brzy ozve.

Uděluji souhlas společnostem finanční skupiny AXA v České republice, tj. AXA životní pojišťovna a.s., AXA pojišťovna a.s., AXA penzijní společnost a.s., AXA investiční společnost a.s., AXA Management Services s.r.o., aby zpracovávaly moje osobní údaje v rozsahu: jméno a příjmení, e-mail, telefonní číslo, a to za účelem:
- nabízení produktů těchto společností,
- zasílání obchodních sdělení (elektronická forma nabízení produktů a služeb),
- automatizovaným zpracováním osobních údajů s cílem přizpůsobit obchodní nabídku Vašim individuálním potřebám,
- předávání osobních údajů ve stejném rozsahu obchodnímu partnerovi AXA ASSISTANCE CZ, s.r.o.,
- výzkumů trhu a průzkumů spokojenosti s využívanými produkty a službami,
přičemž takovýto souhlas uděluji na dobu trvání smluvního vztahu s kteroukoliv ze jmenovaných společností a následně i po dobu 5 let po skončení takového smluvního vztahu. Pokud se nestanu klientem žádné ze společností AXA, uděluji souhlas na dobu 5 let od tohoto udělení.
Dále bychom Vás chtěli informovat, že udělený souhlas je dobrovolný a můžete jej kdykoliv odvolat, buď telefonicky na AXA lince +420 292 292 292 nebo písemně e-mailem na info@axa.cz, nebo korespondenčně na adrese AXA, Úzká 488/8, 602 00 Brno.
Zároveň potvrzujete, že jste se seznámili s textem Infomačního memoranda. Jeho textaci najdete na webových stránkách na www.axa.cz/osobni-udaje/. (skrýt text)