AXA Patalie.cz Patalie.cz pojistka proti nudě
f

Odebírejte náš newsletter

Nic to nestojí a už vám nikdy neuteče žádný prima článek.
Odesláním e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

hledat

Deset tipů, jak se zbavit stresu během několika minut

Život se obrátil vzhůru nohama. Někdo si stěžuje, že nemá do čeho píchnout, jiný je naopak v jednom kole, protože kromě práce musí ještě stíhat výuku dětí, vaření, úklid i nákup pro rodiče. A do toho ten všudypřítomný stres z možného onemocnění, nejistoty, hrozící finanční tísně nebo třeba domácí ponorky.

Právě pro ty, kteří denně prochází různými druhy stresů, jsme dali dohromady výčet rad a tipů, jak si sami během několika minut pomoci, uvolnit se, zrelaxovat a celou situaci s přehledem zvládnout. Jsme v tom s vámi!

1. Dejte si kousek dobré čokolády

Pokud cítíte, že už toho na vás v jednu chvíli začíná být příliš, dejte si chvíli pauzu a ulomte si kousek kvalitní hořké čokolády. Kakao má prokazatelně posilující, protistresové a antidepresivní účinky. Snižuje tvorbu látek vyvolávajících stres – adrenalinu a noradrenalinu. A theobromin v kakau zase zlepšuje podobně jako kofein schopnost koncentrace. Vždyť řada lidí čokoládou dokonce nahrazuje prášky. A co víc, hořká čokoláda v sobě neobsahuje tolik cukru jako ta mléčná, takže zdravá životospráva tím příliš neutrpí. Jen pozor, aby se z toho nestala závislost, k té totiž právě u čokolády lze sklouznout překvapivě snadno!

2. Zakousněte se do šťavnatého manga

Pokud nejste právě čokoládový typ, zkuste místo toho naši tropickou radu. Až příště půjdete kolem regálu s ovocem, přihoďte si do košíku mango, může se vám hodit. Až budete zase řešit nějaký problém, udělejte si pětiminutovou pauzu, během které si toto sladké ovoce naservírujete. Mango překvapivě obsahuje látku linalool, která je obsažena například i v silně uklidňujících levandulích a je součástí jejich příjemné vůně. Mango kromě toho díky obsahu řady vitamínů prospívá i vaší imunitě, což za současné situace rozhodně není k zahození.

3. Žvýkejte a křupejte

Žvýkaní uklidňuje, proto si příště do úst rovnou strčte žvýkačku. Na příchuti nezáleží, jde jednoduše o to opakované skousávání a uvolňování čelistí. Vždyť řada sportovních trenérů si tuto techniku osvojila už dávno! Možná ještě o něco lepší účinek má pak křupání. Nakrájejte si proto nějaké křupavé ovoce jako jablka či hrušky anebo si připravte zeleninové tyčinky například z mrkve a řapíkatého celeru. A klidně si k nim namíchejte i nějaký dobrý dip. Mňam!

4. Dejte hlavu k zemi

Svěsit hlavu může být pro někoho poraženecké gesto, ne tak ale pro vás. Naopak, můžete to brát jako symbol oddychu a čerpání sil před další bitvou. Při snaze ovládnout stres totiž pomáhá položit si hlavu na chvíli mezi kolena nebo si stoupnout a pověsit trup směrem k zemi (mimochodem také skvělé protahovací cvičení). Když se vaše hlava ocitne v pozici pod vaším srdcem, má to příznivé účinky na váš autonomní nervový systém a zmírňuje to stresovou reakci vašeho těla.

5. Zrelaxujte svaly podle Jacobsona

Znáte Jacobsonovu metodu progresivní svalové relaxace? Tak ted už ano. Je velmi jednoduchá a účinná a sestává z obyčejného střídání stahování a uvolňování jednotlivých částí těla. Důležité je najít si pro toto cvičení vhodné a klidné místo, kde se budete moci dostatečně soustředit. Začínáme od chodidel a postupně pokračujeme směrem nahoru až k obličeji. Procvičovanou část těla vždy na 5 sekund napneme a poté na dalších 5 sekund uvolníme. Celá akce zabere zhruba 10 minut. A pokud se této technice budete věnovat pravidelně, pomůže vám to se nadobro zbavit i bolestí zad, kloubů či svalů, které má častý stres obvykle na svědomí.

6. Vizualizujte si své tužby

Kreativní vizualizace je metoda, se kterou před více než 40 lety přišla americká autorka Shakti Gawain ve své knize nazvané právě Creative Visualization. Spočívá v tom, že zavřeme oči a snažíme si představit (čili vizualizovat), jak bychom se chtěli cítit nebo co bychom chtěli, aby se aktuálně v našem životě dělo. Nevíte, kde začít? Můžete si třeba začít představovat, co všechno uděláte, až se život kolem nás vrátí zase do normálu. Pojedete na dovolenou? Navštívíte někoho blízkého? Zajdete do oblíbeného podniku? Vsadíme se, že takových tužeb má dnes každý z nás víc než dost.

7. Udělejte si masáž dlaní

Pokud nemáte doma školeného maséra či masérku, na opravdu plnohodnotnou masáž šíje si ještě chvíli počkáte. Masáže některých částí těla si nicméně zvládnete udělat zcela sami. Ke zmírnění stresu doporučujeme zejména masáž dlaní, která podle vědeckých studií skutečně dokáže zbavit napětí a navíc pomáhá uvolnit ruce po dlouhé práci na počítači či telefonu. Namasírujte si pečlivě bříška prstů i mezery mezi nimi, promačkejte si reflexní body a protáhněte si zápěstí. Přidejte voňavý krém a váš oblíbený relaxační rituál je na světě!

8. Dejte si pod chodidlo tenisák

I masáž chodidel dokáže zmírnit stres. Podle teorie reflexní masáže má každý orgán lidského těla na plosce chodidla svůj reflexní bod, který je energeticky i nervově propojen s určitým orgánem. Tlaková masáž podporuje proudění energie a přispívá k obnově vnitřní harmonie. Chodidla si samozřejmě můžete promasírovat sami nebo o to někoho poprosit, existuje však i jednoduchá metoda, kterou můžete využít i přímo při práci. Dejte si pod chodidlo tenisový, případně jiný pevný (třeba golfový), míček a kutálejte jej pod nohou tam a zpět. Tam, kde ucítíte napětí, trochu přitlačte. Rychlá a úlevná masáž nohou u vás doma za tři, dva, jedna…

9. Spláchněte obličej ledovou vodou

I když ledovou vodu využíváme spíše k probuzení a nastartování našeho těla, je stejně tak vhodná ke zmírnění stresu. Až vás příště někdo pěkně naštve, odejděte do koupelny, namočte si ruce a chvíli si osvěžujte obličej. Ledovou vodu navíc můžeme používat i preventivně, krátká ledová sprcha po ránu podle odborníků nejen, že zvyšuje imunitu, ale zlepšuje také dlouhodobě odolnost vůči stresu a přináší tělu uvolnění. O účinku ledových sprch na lidský organismus jsme psali i zde.

10. Buďte chvíli sami

S rodinou téměř nadlidský úkol, říkáte si. Ale i pět minut o samotě vám pomůže srovnat myšlenky a uklidnit tep. I když si nemůžete dopřát horkou vanu při svíčkách, pár minut o samotě v koupelně, ložnici nebo úplně nejlépe někde, kde na vás dosáhnou sluneční paprsky, vám rodina prostě dopřát musí. Je to v zájmu vás všech. Pokud jste zkušenější, můžete tuto chvíli využít také k meditaci, dechovému cvičení nebo protažení. Nebo si prostě jen opřete hlavu o stěnu a odpočívejte.

Technik, jak se zbavit stresu, existuje nespočet a na každého platí něco jiného. Nejdůležitější však je naučit se stresu předcházet. Dostatečně odpočívat, nezabývat se věcmi, které nemůžete změnit, připomínat si, co vám dělá v životě radost a co je opravdu důležité. Číst, poslouchat hudbu, trávit čas s blízkými a udržovat si pořádek ve věcech. A kdybyste přece jen nevěděli, jak si zachovat psychické zdraví i v době karantény, dozvíte se to v našem článku.