cvik na kolena

Videolekce: Tři efektivní cviky na kolena, které vás zbaví bolesti

Pohyb
Nejsložitější a zároveň nejzatěžovanější klouby v celém těle. Řeč je o našich kolenou. Musí toho unést a snést opravdu hodně, vždyť na každý kilogram naší váhy absorbují až čtyřikrát větší zátěž. Jak podpořit jejich zdraví a předejít bolestem? Vybrali jsme pro vás tři pohybové aktivity a speciální cviky z metody zdravotního cvičení FitPainFree, díky kterým budete pro svá kolena snesitelnější.

 

Zdraví našich kolen mnohdy souvisí se stavem celého těla. Kolenům neprospívá nadváha, chybné pohybové stereotypy ani ochablé svaly, ať už jde o povolené svaly hlubokého stabilizačního systému, či okolní svalstvo dolních končetin. Zátěž kolenních kloubů proto snížíte pomocí správných cviků na kolena, a to především posilováním kvadricepsu na přední straně stehen, hamstringů na zadní straně stehen, abduktorů, svalů hýždí a lýtek.

Možná si teď říkáte, co že je to ten abduktor? Jakmile si vyzkoušíte cvik na kolena s Hankou Toufarovou, lektorkou metody FitPainFree, zjistíte to na centimetr přesně. Známým bonmotem trenérů je totiž hláška: „To není křeč, to se jen ozývá abduktor.“ A při tomto cviku se určitě ozve, to vám garantujeme!

Vhodné protahování jako cesta ke zdravým kolenům

Jak je strečink důležitý, poznala lektorka Hanka na vlastní kůži. Dlouho ji totiž trápila bolest kolene bez jasné příčiny. „Bolest kolen se u mne projevila ve dvanácti letech. Tou dobou jsem dělala sportovní aerobik a fitness step – tedy násobné chození nahoru a dolů na ‚stupínek‘. Třikrát týdně dvě hodiny plus víkendy. Přestože jsme protahovaly přední stranu stehen, z intenzivního posilování se stalo přetížení. Bolest trvala až do šestnácti let, kdy jsem musela sportovní kariéru ukončit,“ popisuje Hanka.

Po mnoha návštěvách u lékařů a různých rehabilitacích jí byla nabídnuta operace. Bez té se nakonec obešla a od bolestí kolen jí pomohla až metoda FitPainFree. „Vybrané cviky jsem cvičila denně a postupně naposilovala nejen slabé hamstringy, ale i abduktory. Uvolnila jsem svaly kyčlí, naučila se pracovat s chodidly a přenastavila svůj stereotyp chůze. Nyní dělám vše, co mě baví, včetně tenisu i běhu,“ doplňuje Hanka.

Poznejte anatomii kolenního kloubu

Svaly, které je nutné procvičovat pro zdraví kolen, už tedy známe. Důvodů, proč je s koleny taková potíž, je ale spoustu. Jak už jsme zmínili, jedná se o nejsložitější kloub v našem těle. Kolenní kloub spojuje stehenní a holenní kost, jejichž styčné plochy vyrovnávají menisky. Menisky jsou chrupavkovité útvary ve tvaru půlměsíce, které dále tlumí nárazy, rozkládají hmotnost těla a brání tak dalšímu opotřebení kloubní chrupavky. Špatným rotačním pohybem kolene pak dochází k jejich poranění.

Pro správnou stabilitu jsou rovněž důležité vazy. Díky těmto chrupavkovitým a vazivovým aparátům je kolennímu kloubu umožněno provádět pohyby stehenní a holenní kosti. Dojde-li k onemocnění či zranění jakékoli části kloubu, je vyřazena celá jednotka. Proto je nanejvýš důležité být na tuto část svého těla obzvlášť opatrný, pravidelně dělat správné cviky na kolena a vážit každý krok! K úrazům nejčastěji dochází při běhu, lyžování, tenisu nebo volejbalu. Pokud tedy sportujete, určitě si najděte způsob, jak jim zajistit potřebnou úlevu.

rehabilitační cviky na kolena

Vezměte svá kolena na masáž

Jestliže chcete pro svá kolena pořádné uvolnění, zkuste například masážní válec, masážní míčky nebo tenisák, kterými zacílíte i na menší plochy, například na chodidla. Budete překvapení, jakou úlevu po pár minutách pocítíte v celých nohou.

Samotným kolenům a dalším kloubům či místům, kde jsou uzliny – jako třísla a podkolenní jamky – se ale vyhněte. Zaměřte se na masitá místa jako hýždě, stehna, lýtka, chodidla nebo oblast podél holení. Až se vaše svaly budou rozplývat nad příjemnou masáží, uvidíte a hlavně ucítíte, že jásat budou i vaše kolena.

Autor videa, fota: Gymbee, Pexels.com