bezpečná jízda

Bezpečná jízda není vše! Maličkosti, které vás v autě mohou stát život

Auto a mobilita
Každý z nás asi zná takovou tu klasickou idylku při poklidné cestě za sluncem. Mobil v ruce, nohy pohodlně natažené na palubní desce, láhve s pitím, termohrnky s kávou a plno dalších tolik potřebných věcí všude okolo. Když k tomu přidáme ještě děti na zadních sedačkách hrající si s tablety, dokonale vražedné prostředí z pohledu bezpečnosti je na světě, a přitom tradá na výlet či dovču.

Pokud si myslíte, že se při nízké rychlosti a bezpečné jízdě problémům vyhnete, jste na omylu. Stačí pouhé jedno zabrzdění a váš milovaný smartphone vám spolehlivě rozbije hlavu. Nemluvě o tom, co by ve stejném případě udělal podstatně těžší tablet. Rad ohledně bezpečnosti není nikdy dost, pojďme si je pro jistotu připomenout.

Nechte auto, aby vás chránilo

Bezpečná jízda v autě se skládá z několika drobností, které vám však v součtu opravdu mohou zachránit život. Věřte tomu! Možná to uslyšíte už poněkolikáté, ale mít správně nastavený bezpečnostní pás je základ. V autě seďte vzpřímeně a pás si zapněte přes rameno. Jen tak vás při nárazu zachytí stoprocentně. Poprvé se v autě objevil dvoubodový bezpečnostní pás roku 1948 v automobilu Tucker Sedan. Tříbodový pás, jak ho známe dnes, první do sériové výbavy aut zavedlo Volvo v roce 1959. U nás byla povinnost bezpečnostních pásů zavedena až v roce 1967, a to jen pro přední sedadla a mimo obec.

Nohy na palubní desku nepatří

Také při dlouhé cestě v autě relaxujete tím, že si natáhnete nohy na palubní desku? Připadá vám to skvěle pohodlné? Potenciálně však riskujete zmrzačení. Pokud do vás totiž někdo narazí, spustí se airbag, a nohy, které máte položené v místě, odkud vystřelí, vyletí po jeho aktivaci stejnou rychlostí směrem k vaší hlavě.

Rychlost vybuchujícího airbagu je zhruba 200 km/h. Dokážete si představit, co to pro vás znamená? V lepším případě dostanete sádru, v horším budete mít v noze šroub a železo a v nejhorším… Aktivace airbagu vede hlavně k poraněním či zlomeninám kotníků. Energie nárazu se pak dále přenáší na bérce a stehna, což může vést až k úrazům pánve, ale „vystřelené“ nohy vám mohou způsobit i vážná vnitřní zranění.

Mobily a tablety jako spolehlivá kladívka

Lahve s vodou, kelímky nebo klíče, a ještě bychom mohli pokračovat dál. To všechno se jen tak povaluje v našich autech, a přitom se snadno může stát nebezpečným projektilem. Stačí i pouhé prudké brzdění a z mobilů a tabletů se stanou kladívka, která nám spolehlivě rozbijí hlavu. Tyto věci samozřejmě do auta patří, ne že ne, ale vždy by měly mít své pevně dané místo. K čemu by jinak sloužily všechny odkládací prostory, uzavřené schránky a držáky v autě?

Mnoho lidí bere riziko na lehkou váhu a auto používá jako větší obdobu dámské kabelky nebo pojízdné skladiště. Uveďme si malý příklad: Málokdo by si nechal na hlavu hodit z pátého patra například tablet. Přitom je to stejné, jako když nás do hlavy trefí při rychlosti 64 km/h. A co teprve obyčejný mobilní telefon, který se při rychlosti 90 km/h stává „cihličkou“ o váze přes 5 kilogramů. To už stojí za zamyšlení, nemyslíte?

S dětmi jsou podobné situace ještě složitější, ale i tady je řešení. Doby, kdy mohly spát na zadních sedadlech, jsou dávno pryč. Vždy musí sedět v sedačce, a to nejen kvůli současné legislativě, ale také bezpečné jízdě. Přeprava v sedačce je pro dítě totiž až sedmkrát bezpečnější. Co se týká hraček, jsou nejlepší pouze plyšové. V žádném případě hračky nesmí mít ostré hrany. Pokud své ratolesti chcete zabavit tabletem, měl by být vždy připevněn na opěrce hlavy na předním sedadle. Jinak ho radši ani neberte s sebou.

Ženy ohroženější než muži?

Když už jsme u bezpečnosti v autech, která by se měla vztahovat na nás všechny stejně, možná vás překvapí, že i tak jsou někteří lidé při cestování chráněni méně než ostatní. Bezpečnost aut odborníci vyvíjeli s ohledem na muže průměrné postavy. Dokonce ještě v roce 2019 spousta automobilových značek konstruovala svá auta na základě nárazových testů, které se prováděly výhradně s mužskými figurínami. Z toho důvodu hrozí u žen vyšší riziko zranění při dopravní nehodě než u mužů. Řada automobilek však dnes do testování zařazuje už i jiné typy figurín včetně postav s nadváhou a seniorů.

Co si z toho všeho především odnést?

Zranění, která vznikají při nedodržení základních pravidel bezpečné jízdy, bývají často těžká až fatální. Je však na každém z nás, jestli přispějeme ke snížení dopravních nehod a zranění. Pouze my často držíme svůj život ve svých rukou, na to nezapomeňte.

Autor fota: Pexels.com