AXA Patalie.cz Patalie.cz pojistka proti nudě
f

Odebírejte náš newsletter

Nic to nestojí a už vám nikdy neuteče žádný prima článek.
Odesláním e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

hledat

Aby s vámi běhání nevyběhlo: jak na rozcvičku před a po běhu

Říká se, že nejlepší vývar je ten, který se táhne pomalu. A stejně je to i s během v chladném počasí. Než se dostanete do varu a nastartujete svůj výkon, tělo se potřebuje dostat na provozní teplotu. Jak se zahřát před během a protáhnout se po něm? To si ukážeme ve videu s trenérkou Iris Mango.

Před během zapomeňte na nějaké dlouhé statické protahování. Potřebujete hlavně rozhýbat klouby a zahřát svaly. Nejprve začněte jednoduchým mobilizačním cvičením, abyste rozpohybovali a uvolnili kloubní struktury. Spočívá v kroužení v kotnících, kolenou a kyčlích. Od menších po větší, od pomalejších po rychlejší, do jedné a druhé strany. Tyto pohyby rozproudí synoviální tekutinu, která zabezpečuje hladký pohyb kloubů a zamezuje jejich nadměrnému tření, čímž je chrání před poškozením. Čím je teplota tekutiny vyšší, tím se také zlepšuje její viskozita a my pak máme z pohybu lepší pocit, vysvětluje trenérka Iris Mango.

Co ještě můžeme před během udělat, abychom úspěšně trhli svůj dosavadní rekord, ale nic si při tom neutrhli? Vedle rozhýbání kloubů zahřejte svaly dynamickou rozcvičkou. Opět nejde onic sofistikovaného, skvěle k tomu poslouží různé pérování na špičkách, poskoky do všech směrů, vykopávání a zakopávání a to vše spojte i s pohybem paží, ať rozproudíte celé tělo. Pak teprve zvolna vyrazte, radí trenérka.

I po běhu je dobré se na chvilku protáhnout. Než vplujete do sprchy a pustíte na sebe proud studené vody (protože samozřejmě víte, že tím pozitivní účinek běhu a následnou regeneraci ještě umocníte), věnujte chvilku protažení celých dolních končetin.