AXA Patalie.cz Patalie.cz pojistka proti nudě
f
hledat

18 + 1 „zdravých“ předsevzetí, na které se v roce 2018 vykašlat

Máme je všichni. Návyky, o nichž si myslíme, že jsou zdravé. Nejspíš jsme o nich někde slyšeli, přečetli si něco na internetu nebo nám poradil někdo z našich blízkých. Co když ale ve skutečnosti pro své zdraví neděláme vůbec nic nebo si dokonce škodíme? Podívejte se spolu s námi hned na osmnáct „zaručených“ doporučení.

Opravdu si myslíte, že stačí mít v pohodě BMI a máte jistotu, že nejste tlustí? Poctivě polykáte každý den multivitaminové tabletky a říkáte si, že si takhle zaručíte pevné zdraví? Napadlo vás někdy, že to taky může být jinak? Americký zpravodajský web Business Insider se zaměřil na osmnáct zdánlivě zdravých návyků, které je v roce 2018 lepší opustit. Takže pokud některý z nich máte mezi svými letošními novoročními předsevzetími, a tak úplně se vám nedaří je dodržovat, můžete zůstat naprosto v klidu.

1. K práci si klidně sedněte

Možná někdo z vedení trpí touhou po dokonale zdravých zaměstnancích, a tak by z kanceláří rád odstranil židle s tím, že ve stoje budete pracovat lépe a ještě zhubnete. Pro váš klid a samozřejmě i pohodlí tu máme výsledky studie provedené na téměř na 4 tisících dospělých Američanech. Data získaná v rámci National Health and Nutrition Examination Survey ukázala, že z hlediska rizika předčasného úmrtí je úplně jedno, jestli u počítače stojíte nebo sedíte. Na druhé straně, pokud se právě snažíte zhubnout, chvilku postát vám rozhodně neublížíte, protože tak spálíte o něco víc kalorií než vsedě.

2. Čůrat můžete vsedě, infekce vás neohrozí

Taky vás maminka strašila tím, co všechno můžete chytnout na veřejných záchodcích? Nejspíš úplně zbytečně. Ne snad, že by všechny toalety byly dokonale čisté, ale opravdu je nemusíte před použitím obalovat igelitem nebo toaletním papírem. Původci infekčních chorob jako AIDS či syfilis velmi rychle umírají, když se dostanou mimo lidské tělo. Navíc každý z nás je vybaven ochrannou bariérou v podobě kůže.

Pravděpodobnost nákazy některou z pohlavně přenosných chorob na veřejných záchodcích, pokud je pochopitelně používáte pouze k původnímu účelu, je zcela zanedbatelná.

3. Jedině nízkotučně? Ani omylem

Představa, že si vynecháním tuků ze svého jídelníčku zařídíte štíhlou linii, je poněkud mimo. Ne snad, že by cpát se od rána do večera vepřovým bůčkem bylo bůhvíjak zdraví prospěšné, ale opačný extrém je stejně nesmyslný. Podobná pitomost je nahradit „nezdravé“ živočišné tuky v podobě másla a sádla za „zdravý“ kokosový olej. Konkrétně kokosový olej obsahuje 82 % nasycených mastných kyselin, které zvyšují hladinu LDL-cholesterolu v krvi, což je ještě více než živočišné tuky. Pro srovnání máslo obsahuje 63 % nasycených mastných kyselin, hovězí lůj má v sobě 50 % nasycených mastných kyselin a vepřové sádlo 39 % nasycených mastných kyselin. Z hlediska obsahu nasycených mastných kyselin je tedy „zdravější“ volbou namazat krajíc chleba sádlem než sníst pečivo potřené kokosovým olejem. Obě tyto možnosti jsou pro lidský organismus z hlediska rozvoje kardiovaskulárních chorob nevhodné, pouze sádlo vychází v tomto srovnání jako „menší zlo“ než kokosový olej.

Přečtěte si také: Jídlem ke zdraví? Naslouchejte svému tělu, sociální sítě berte s rezervou

4. Znát své BMI nestačí

Porovnání svého Body Mass Indexu s tabulkou není právě ideálním ukazatelem toho, zda máte nadváhu nebo dokonce už nejste obézní. Navíc tento údaj nezohledňuje rizika spojená s rozvojem civilizačních chorob jako je například diabetes 2. typu. Vedle svého BMI byste měli znát také obvod pasu. Čím je vyšší, tím je pravděpodobnější, že budete brzy potřebovat lékařskou péči. Například britská Národní zdravotní služba upozorňuje obyvatele ostrovního království, že by se měli pokusit shodit kila navíc, pokud v pase měří více než 94 cm (muži) a 80 cm (žen). Jestli si v pase naměříte více než 102 cm (muži) a 88 cm (ženy), rovnou se objednejte ke svému lékaři. Prudce u vás roste riziko civilizačních chorob.

5. Lepek neškodí, vážně ne

Jestliže nepatříte mezi celiaky, tedy osoby, které prokazatelně trpí nesnášenlivosti lepku, tak je naprostý nesmysl vyhýbat se pečivu, těstovinám nebo třeba knedlíkům. Humbuk kolem lepku a pšenice spustil v roce 2011 William Davis, americký kardiolog, se svou knížkou Wheat Belly, která v češtině vyšla pod názvem Život bez pšenice. V ní mimo jiné tvrdí, že pšenice je příčinou celé řady civilizačních chorob. „Proklínejte pšenici, když se v letadle musíte mačkat vedle stotřicetikilového souseda,“ píše ve své knize, která se stala téměř přes noc celosvětovým bestsellerem. Ačkoliv Davis není a nikdy nebyl expertem na výživu, ani nezískal lékařskou specializaci v oblasti obezitologie nebo diabetologie, jeho názorům uvěřily zástupy lidí a začaly nakupovat jinak.

Ve skutečnosti je to ale jen prázdná bublina. Lepek není žádné zlo.

6. Mléko, nikoliv jeho náhražky

Nejspíš vám nějaký výživový poradce, což je jen tak mimochodem někdo, kdo si udělal pár víkendových kurzů a teď dělá chytrýho, tvrdil, že okamžitě musíte skoncovat s pitím kravského mléka a nahradit ho „mlékem“ z mandlí. Jestli máte peněz na zbyt a nevadí vám, že za zhruba 80 korun dostanete litr vody obsahující jen 2 % mandlí a k tomu fosforečnan vápenatý, stabilizátory a něco málo vitamínů, klidně ho poslechněte. Jinak dál pijte obyčejné kravské mléko.

Není všechno zlato, co je fresh

7. Fresh džusy nejsou zázrak

 Musíme vás zklamat, ani popíjení ovocných a zeleninových čerstvých šťáv není zaručenou cestou k plnému zdraví a štíhlé linii. Ačkoliv se množstvím kalorií jedná o poměrně vydatný pokrm, srovnatelný s obědem či večeří, jídlo vám nenahradí. Fresh džusy obsahují velké množství cukrů, ale prakticky žádné bílkoviny. Výsledkem tedy bude hlad, který vás přepadne rychleji, než kdybyste si dali třeba sendvič s tvarohovou pomazánkou a zeleninou nebo jogurt s čerstvým ovocem.

8. Dezinfekci nechte doma

Jestli si během dne myjete ruce a dodržujete základní hygienická pravidla, žádné dezinfekční ubrousky, gely a ani roztoky nepotřebujete. Ačkoliv reklamy tvrdí něco jiného, ve skutečnosti tyto dezinfekční prostředky nezahubí žádné další bakterie a viry, s nimiž by si neporadilo obyčejné mýdlo a voda. Pokud se bez nich neobejdete na cestách nebo v místech s horším hygienickým standardem, sáhněte po těch, co obsahují minimálně 60 % alkoholu. Alespoň to doporučuje americký úřad Centres for Diseases Control and Prevention. Ani tehdy ale nemáte jistotu, že se vyhnete všem případným patogenům.

Mohlo by vás také zajímat: Příliš čisté domovy škodí zdraví

9. Už zase ta vejce a cholesterol

Varování před „škodlivými vajíčky“ pochází už z roku 1961, kdy American Heart Association začala veřejně upozorňovat na nebezpečí cholesterolu obsaženého v potravinách. To, že během let výrazně klesla spotřeba vajec, pak není nijak překvapivé. Lidé se báli, že si omeletou, vajíčky natvrdo nebo třeba na hniličku mohou ublížit, a tak se jim raději vyhýbali.

Jak ale ukázalo mnoho dalších vědeckých studií, nejíst vajíčka byl omyl.

Hladinu cholesterolu v krvi nejvíce ovlivňují nasycené mastné kyseliny, které představují základní stavební součást živočišných tuků. Negativní vliv na koncentrace cholesterolu mají i mastné kyseliny nazývané trans-mastné vznikající nevhodným způsobem ztužování rostlinných tuků, ty jsou obsaženy zejména v různých krémech a náplních nebo v sušenkách a dortech.

10. Dýchejte, i když lidé okolo kýchají a kašlou

Uznáváme, že to není nic moc rada, ale pokud se pohybujete v okolí chrchlajících a kýchajících osob, kontaktu s viry a bakteriemi se prostě nevyhnete. Jestliže někdo kýchne či zakašle přímo vedle vás, můžete si zkusit zakrýt ústa a nos, ale velmi pravděpodobně nějaké patogeny stejně vdechnete. Už jen proto, že z dýchacích cest nemocného vyletí rychlostí desítek kilometrů za hodinu. Zadržovat dech je tedy nesmysl. Jen tak mimochodem, jste letos očkovaní proti chřipce? To je o dost smysluplnější ochrana, aspoň proti jedné a docela dost nepříjemné infekci.

Se zdravými návyky je to s postupujícím časem dost ošidné. Mrkněte na video o velmi vytíženém dietologovi, co to s vámi myslí dobře (v angličtině). 

11. Vitamín C je fajn, ale ne zázračný

Cpát se od rána „céčkem“ je sice fajn, ale samo o sobě to nestačí. Jestli vám pomeranče, citrony, mandarinky nebo také třeba černý rybíz či papriky chutnají, klidně je jezte dál. Přijímat vitamíny i minerály přirozeně ve stravě je ideální. Jen nakyslé tabletky z lékárny či supermarketu nezaručí, že se vyhnete nepříjemné infekci. Pokud navíc v tabletách přijmete více než 2 000 mg vitamínu C denně, pravděpodobně se nebudete cítit lépe, ale spíš hůře. Nejen, že tělo nadbytečné množství vitamínu vyloučí močí, ale ještě navíc vás potká pálení žáhy nebo třeba průjem.

12. Ušní maz nechte tam, kde je

Říká se jim ušní svíce, a pokud jste nevěděli co to je, klidně následující odstavec přeskočte. Lidé, kteří je používají, věří, že když se strčí do ušní dírky a zapálí, bude jim o dost líp. Jak ale upozorňuje prestižní americká Mayo Clinic, je to pěkná pitomost. Nejen, že se tak nezbavíte infekcí, ale ještě si pravděpodobně zatlačíte ušní maz hlouběji do ucha, nemluvě o riziku popálenin obličeje, uší či vlasů.

Pokud vás uši bolí, zamiřte do nejbližší ORL ambulance, kde vám pomůžou a nespoléhejte na „zaručené“ rady.

13. Spoustu multivitamínů a nic

Samozřejmě, že lidský organismus ke svému fungování potřebuje celou řadu vitamínů, minerálů, stopových prvků a dalších látek. Jenže zcela upřímně, pokud se nestravujete jen z konzerv a ovoce a zeleninu znáte i jinak než z obrázkových časopisů, nejspíš žádné pilulky navíc nepotřebujete. Jestli se necítíte dobře a máte pocit, že vám „něco“ chybí, domluvte se návštěvu u svého praktického lékaře.

14. Glutamát sodný nezabíjí

Je přidávaný do řady pokrmů. Najdete ho skoro ve všem instantním, protože zvýrazňuje chuť. Nemusíte být zrovna expert na výživu, aby vám bylo jasné, že stravovat se jen tímto způsobem, není právě ideální. Na druhé straně, pokud vám instantní nudle pomůžou od kocoviny a „čína“ od naproti vás zachrání od smrti hladem, můžete zůstat v klidu. Nejspíš vám bude jen trochu těžko od žaludku, ale nic horšího vás nečeká.

15. Detox nepotřebujete, vážně

Jste těžký alkoholik nebo narkoman? Asi ne, že? Pak se obejdete bez „detoxu“. Každý člověk, který má játra a ledviny, což je naprostá většina z nás, je schopen sám se zbavovat odpadních látek, aniž by k tomu potřeboval nějaké zázračné pilulky, vodičky či kůry.

Takzvaná detoxikace není nic víc než jen prázdný a momentálně módní pojem, který používají nejrůznější šarlatáni a „poradci“ za účelem zvýšení vlastního zisku.

Místo sem vyražte raději ven.

16. Rotoped není zdravější než kolo

Pokud nemáte za sebou vážné zranění nebo operaci kloubů či netrpíte nějakým onemocněním postihující pohybový aparát, klidně si vyjeďte na kole ven do přírody. Rotopedy nejsou „zdravější“ než běžná jízdní kola. A v případě, že máte zdravotní problémy, je dobré před návštěvou posilovny poradit se svým lékařem a spolu s ním vybrat vhodnou pohybovou aktivitu.

17. Loupání kloubům neublíží

Pro někoho způsob, jak si uvolnit ztuhlé klouby, pro další naprosto děsivý a nepochopitelný zlozvyk. Jak ale ukazují poslední studie, loupat si klouby není zdraví škodlivé, spíš naopak. Dokonce schopnost takto protáhnout klouby na ruce může ukazovat na to, že klouby jsou „dobře promazané“ a v dobrém stavu.

18. Mikrovlnky škodí jen v politice

Jednomu nejmenovanému českému poslanci pomohly k nehynoucí slávě. Není divu, když se skoro žádná konspirační teorie neobejde bez varování, že ohřívat jídlo v mikrovlnce je rovno pohřbu žehem. Ve skutečnosti je jediným rizikem ohřívání pokrmů v mikrovlnce to, že se ohřívají nerovnoměrně, a tak se můžete snáze spálit. Na obsažené živiny to ale vliv nemá ani v nejmenším.

19. Jen zubní nit nestačí

Agentura AP přišla v roce 2016 s překvapivou informací. Ačkoliv používání dentálních nití bylo v USA doporučováno po dobu několika desítek let, chyběly potřebné vědecké důkazy o jejich zdravotní prospěšnosti. To ale neznamená, že se od teď vykašlete na zubní hygienu. Stále platí, a proto už důkazy opravdu jsou, že starat se o své zuby, tedy vyčistit je každý den za pomoci zubního kartáčku, mezizubního kartáčku a případně zubní niti, je ten nejlepší způsob jak se vyhnout vysokým účtům u svého zubaře.

#LudmilaHamplová

Nemoci nechodí po horách, ale po lidech. I když se na ně předem nejde úplně připravit, něco málo se udělat dá… Dali jsme pro vás do kupy speciální microsite s názvem Kolik stojí zdraví. Přečtěte si, jak dlouho trvá průměrná pracovní neschopnost, na jakou podporu od státu máte nárok, když dlouhodobě onemocníte a ve které nemocnici najdete nejlepší specialisty na různé neduhy.

Přečtěte si také: Nejčastější rodičovská životní moudra, která by vlastně měla znít naopak

 

Postarejte se o svou rodinu, dokud můžete.

Život vám může zkomplikovat nejen úraz, ale i delší nemoc. I když si myslíte, že jste jako rybička. Nechte nám své jméno, telefon a profík z pojišťovny AXA se vám brzy ozve.

Poskytuji dobrovolně souhlas se zpracováním mých shora uvedených osobních údajů (jméno, příjmení, telefonní číslo) ve smyslu zákona č. 101/2000 Sb. (dále jen „Zákona“) pro účely marketingových a reklamních aktivit společností Creative Dock s.r.o. a AXA pojišťovna a.s., AXA penzijní fond a.s., AXA životní pojišťovna a.s., AXA investiční společnost a.s., AXA Česká republika s.r.o., AXA ASSISTANCE, s.r.o. a Inter Partner Assistance, organizační složka (dále společně jen „Společnost“), ať už přímo nebo prostřednictvím finančních zprostředkovatelů a smluvních partnerů Společnosti. Souhlas uděluji na dobu následujících 5 let a zároveň potvrzuji, že jsem byl seznámen se svými právy podle §§ 11 a 21 Zákona. (skrýt text)