AXA Patalie.cz Patalie.cz pojistka proti nudě
f

Odebírejte náš newsletter

Nic to nestojí a už vám nikdy neuteče žádný prima článek.

hledat

Proč má Predator křídla na břiše a tlačnou vrtuli? Odpovědi na otázky, které vám nedaly spát!

Proč má spousta moderních bezpilotních UAV letadel ocasní křídla dole na břiše?

Nemají to všechny vojenské drony, jen některé. Ocasní křídla ve tvaru V vymyslel polský konstruktér Jerzy Rudlicki už v roce 1930. A nebyl to tehdy příliš velký hit. Chytilo se to až nyní v obrácené verzi (inverted V tail fin) u některých vojenských dronů.

Slavný Predator MQ-1 (na fotce) tento systém používá, protože mu nahrazuje klapky na křídlech (která nemá!). Obrácený ocas do V mu manévrování umožňuje stejně dobře, přitom je to jednodušší konstrukce. Predator tak má hlavní křídla lehčí, kompaktnější a dají se lehce odmontovat. Dvojitá konstrukce ocasních křídel taky zvyšuje tuhost trupu v tahu a je při pilotování blízko země bezpečnější.

NEVÝHODY: Toto uspořádání vyžaduje tvrdší přistání a delší starty. Běžná letadla s posádkou (mnohem větší a těžší) přistávají tak, že zvednou při přistání čumák, dosednou na zadní kola a doklouzají na přední. Zajišťuje to hladké přistání a menší náročnost na brzdy. To ale u lehkých bezpilotních letadel není nijak důležité.

predator_rakev2
Rozebraný MQ-1 Predator, připravený v rakvi na cestu. Copyright: © 2003 General Atomics Aeronautical Systems Inc.

PŘENOSNOST: Jeden ze zásadních důvodů úspěchu Predatoru je ale jeho přenosnost. Letadlo se převáží rozebráno na šest kusů, které se transportují v bedně přesdívané „rakev“. Do transportní bedny se vejde tělo dronu, křídla, ocasní plochy.

Systém GCS pro dálkové ovládání bezpilotních letadel (Advanced Cockpit Ground Control Station) firmy General Atomics Aeronautical. Ovládá se s ním Predator MQ-1 a Predator B/MQ-9 Reaper. Copyright: © 2003 General Atomics Aeronautical Systems Inc.

Největší komponent systému je samozřejmě řídicí centrum (GCS). Kromě počítačů je součástí i 6metrová parabola a další vybavení. I to vše se dá rozebrat. Celý komplet, rakev, GCS, satelit a doplňky, tohle všechno se vejde do nákladního letadla C-130 Hercules nebo C-141 Starlifter. Tímto způsoběm to armáda převáží na mise. Stavebnici Predatoru sestaví čtyři technici za osm hodin.

Přečtěte si také: Šest nejlepších dronů, jaké si můžete koupit na začátku roku 2017

nakres

 

Proč používají vojenské drony tlačnou vrtuli?

Predator byl původně navržen jako malý stroj startující z ponorek. Později, když se celý stroj v plánech zvětšil, proporce zůstaly zachovány. Ocasní plochy jsou teď mnohem větší v porovnání s vrtulí, takže původní důvod není tak zřejmý.

Tvar přímého křídla Predatoru dává mnohem větší vztlak než šípové křídlo konvenčního letadla. Pro start pak stačí mnohem menší otáčky. tento profil křídla má ve vodorovné poloze vysoký vztlak, ale je to vykoupeno tím, že musí udržovat let v optimálním zdvihu křídel a přesné horizontální poloze. Všechno to ještě souvisí s váhou stroje. Na konci mise tak Predator díky nižší váze (spotřeboval palivo) musí letět na asi 75 % rychlosti oproti začátku.

maxresdefault

Potřebujete jištění

Máte vlastní dron, nebo si ho chcete koupit? Myslete na to, že to jestli spadne, je jen otázka času. I DJI Phantom 4 s jinak vynikající funkcí detekce kolize (doporučujeme) nedokáže zázraky.
Na co nestačí technika, zbývá už jen pojištění. Jsou různé možnosti. Dokonce sám číňský výrobce zavedl DJI Care, pojištění přímo vašeho stroje. Vychází to ale docela draho, na Phantom 3 4K vychází roční pojistka (kterou nelze prodloužit) na 5000 korun. My doporučujeme spíš pojištění odpovědnosti, to je důležitější. Něco jako havarijko na dron. Pojišťovna AXA na to má speciální kategorii Pojištění občanské odpovědnosti Extra. Když se tím pojistíte, vaším dronem můžete udělat škodu až milion korun a přesto jste z toho venku.

#Jan Strmiska

Přečtěte si také: Šest nejlepších dronů začátku roku 2017