Nevyužívané auto, parkování, opravy, cena… Přišel čas na carsharing?

Auto a mobilita, Budoucnost
Kim Kardashian by se nejraději rozpůjčovala celá. Ale co my ostatní? O sdílené ekonomice se u nás zatím víc mluví, než se ve skutečnosti dělá. Drtivá většina lidí pořád jede na dovolenou s cestovkou, než že by hledali ubytování přes Airbnb. A možná to tak bude vždycky. My odvážní teď máme ale úplně nové možnosti. A to je skvělé!
emujkim
Do fotografií carsharingových firem jsme pro vaši radost přisdíleli i “dokonalou” Kim. Sdílení aut i zážitků, to je svět nové generace. Foto: EMUJ.cz, archiv Kim K..

LIDI LIDEM

U nás je už přece spousta systémů pro sdílení vozů mezi lidmi.
Není. Jsou tu poloamatérské P2P systémy s různě ne/kvalitními auty. Za nic moc neručí, mají nejednotné ceny, různorodý přístup, různě staré vozy a všechny ty nevýhody plynoucí z kontaktu s živými lidmi. V Česku je to především Sharujeme a Rentby. To jsou opravdu auta od lidí.

Klasický carsharing lidi-lidem, jak si ho romanticky představujeme, má totiž spoustu problémů. Auto musíte vrátit zpátky do té díry, kde bydlí majitel, takže na krátké popojíždění je to docela nevhodné a stav vozového parku je naprosto nevyrovnaný.

FIRMY LIDEM

A ti ostatní to dělají jak?
Druhý způsob, který si taky říká carsharing (což dost mate), je ve skutečnosti jen moderní automatizovaná půjčovna. Ti mají vlastní auta, jednotný systém i ceny a především praktické čipové karty na otevření jakéhokoli jejich auta, takže vůbec nepotřebujete kontakt s živým člověkem. To je důležité. Auta mívají rozptýlená různě po městech, takže si pak stejně jako u bicyklů Rekola v appce najdete nejbližší auto, odemknete a jedete.

Někdy máte předplacený tarif, většinou ale ani to ne, jen smlouvu nebo složíte vratnou zálohu 2 až 5 tisíc. Auta jsou většinou nová a ve 100% stavu. Vše je vždy pojištěné, jen dejte pozor na spoluúčast.

Průměrné auto v Británii parkuje 96 % času

Automatizované půjčovny
Je zvláštní, že dokonce i služby vzniklé z punku, jako brněnské družstvo Autonapůl, které začínalo jako partička kámošů sdílejících své pekáče mezi sebou, se transformovalo ve firmu s profesiálně opečovávaným a vlastním vozovým parkem. V terénu dnes nepoznáte rozdíl mezi nimi a pražskou firmou Car4way, vzniklou “seshora a na zelené louce” nákupem flotily nových Škodovek, prostě protože je majitel tohoto “sharingu” zrovna škodovácký dealer.

ajokim
Jedete na dovolenou a půjčíte si auto i ženu. Cool. Foto: AJO.cz, archiv Kim K..

Jaké to má nevýhody?
Nevýhodou automatizovaných půjčoven je často vyšší cena než u P2P půjčování “od lidí”. Každý systém má ale jiné pokrytí (Praha, Brno, Pardubice), takže ani nejde říct, kdo je vyloženě lepší. Český nešvar oproti zahraničí je v tom, že musíte fáro i u tohoto automatizovaného systému vracet na předem určená místa/oblasti, ne jen ho nechat někde v centru měst, tak jak to funguje v Německu. Systémy jsou ale většinou rychlé a pohodlné, kliknete do appky a jedete. Prostě takový Uber bez řidičů.

To zní moderně!
Je to vynikající systém půjčování a skvěle se hodí na krátkodobé jízdy. Už se blíží pružnosti systému taxislužby, ale s mnohem nižšími cenami. Na delší vzdálenosti/doby to ale není zas taková hitparáda. Tam už se to potkává s cenou normální půjčovny. Na delší cesty je výhodnější opravodvý P2P systém od lidí. Jen je tam zase ten problém s pojištěním.

Jaký problém?
Pokud už má nějaký soukromník havarijně pojištěné auto a vy ho vesele naboříte, pojišťovna mu strhne bonus na pojistce. Z toho jsou velká mrzení. A drtivá většina havarijko samozřejmě nemá vůbec.

LIDI LIDEM 2.0

Neexistuje nějaké řešení?
Je v dohlednu. Na trh se blíží velká nadnárodní carsharingová firma Car Amigo. Je to pravé sdílení aut mezi lidmi, což je ta seznamovací část A, ale udělají i tu ještě zásadnější část, řeknou B. Stejně jako Uber tvoří mezičlánek a polštář mezi oběma smluvními stranami. Car Amigo prověřuje auta, nastavuje smluvní vztahy a řeší právě i takové věci jako pojištění.

kimsherujeme1
Tak takhle nějak se zvedne váš životní standard. Foto: SHERUJEME.cz, archiv Kim K.

A jak to funguje v cizině?
Škoda že u nás nefunguje tak propracovaný systém jako v Německu, kdy se v projektu Drive Now spojilo BMW a půjčovna Sixt. Tisíce luxusních aut všude na lusknutí prstem, to u nás může poskytnout v budoucnu snad jen Škodovka. To jsou ta nová auta.

A ještě lepší by bylo, kdyby se to vychytalo jako v německých Brémách. Tam sdružení Cambio propojilo 40 automatizovaných půjčoven i veřejnou dopravu a úložiště jízdních kol. To je teprve to kouzlo, na které čekáme.

Vytvořili jsme dva modelové případy:
Popojíždění po městě, 50 km / 2 h.
Zpáteční trip Praha-Berlín, odjezd v pátek večer, vrácení auta v pondělí ráno. 600 km/ 60 h.

 

TAKŽE CO JE NEJVÝHODNĚJŠÍ?

Když jste student, neřidič nebo duší hippík, jeďte přes BlaBlaCar. Zasdílíte si auto přímo i s řidičem, a ještě je to zábava, když jedete s někým zajímavým. Cena zhruba 800 Kč za cestujícího.

Ze služeb propojující přímo lidi musíte, než přijde Car Amigo, vybírat kus od kusu podle ceny. Rentby funguje docela tajuplně, auta vidíte, až když si stáhnete appku. A i pak je to spíš o dohodě. Nejprůhlednější systém má zatím Sharujeme. Škoda Octavia, 9 let stará, za výlet do Berlína dáte 1800 Kč, ale nemá havarijní pojištění. VW Golf, 15 let, 2400 Kč bez pojištění . Městská varianta je za 250 Kč.

Ex-šéfredaktor českého TopGearu vás naučí jezdit jako závodník

Z automatizovaných půjčoven se nám nejvíc líbí Car4way. Nejsou úplně nejlevnější, ale mají 120 nových aut rozptýlených po Praze a i trošku jinde a žádné měsíční poplatky. Fakturu platíte až podle toho, co projedete. A na delší vzdálenosti (nad 500 km vám odpustí celou část za časový pronájem, takže se najednou za nové auto s pojištěním (bez spoluúčasti!) dostáváme na cenu plečky od souseda. Nová Škoda Rapid tak za Berlín přijde na 2940 Kč. To už je fajn. Po městě je to 383 Kč. Ale se vší parádou a 24/7 dostupností bez doteku lidské ruky.
Podobný systém fungující v různých městech je družstvo Autonapůl. U nich je to 4920 Kč / 3910 Kč (podle tarifu), na krátkou jsou výhodnější, 356 Kč / 263 Kč. AJO jsou zatím jen v Brně. Mají to za 4440 Kč / 3360 Kč. (Tam se nám nelíbí systém nabíjení tarifů. Nutí to projezdit i to co nechcete.) 283/225 Kč. A poslední brněnská parta Emuj (Moraváci jsou obecně sdílní) půjčuje jen elektroauta: 6600 Kč . Drahé, ale na takovouhle vzdálenost elektro stejně nechcete. Zato město je fajn: 330 Kč / 210 Kč.

car4kim
Kim Kardashian a Kim Čong-il. Pouhá shoda náhod? Foto: CAR4WAY.cz, archiv Kim K.

A co na to klasická půjčovna? Vychází výrazně dráž, ale opět je to kus od kusu. Pro náš modelový příklad skvěle zafungovala jejich víkendová sleva. Půjčovna Sixt chce neskutečných 2000 korun, když si půjčíte ráno ibizu a vrátíte ještě večer. Jenže na víkend Seat Ibiza od Sixtu stojí zvýhodněně 1443 Kč bez omezení kilometrů (připočítejte jen 900 korun za benzin). Celkem pak zaplatíte za cestu do Berlína krásných 2343 Kč. To už je hodně konkurenční! Kamenní obři to internetové ekonomice nedají vyhrát zadarmo.

UPOZORNĚNÍ: V tarifech jsme srovnávali auta podobných tříd. Každá půjčovna má ale spoustu různých marketingových akcí a výrazných slev, konkrétní ceny si porovnejte sami podle vlastních požadavků na velikost, kvalitu auta a intenzitu používání.

#Jan Strmiska