AXA Patalie.cz Patalie.cz pojistka proti nudě
f

Odebírejte náš newsletter

Nic to nestojí a už vám nikdy neuteče žádný prima článek.

hledat

I doktor se někdy splete. Pro druhý názor můžete ke konkurenci i na internet

Odmalička nás učili považovat lékaře za nezpochybnitelné autority, co se nikdy nemýlí. Jenže chybovat je lidské, dokonce i když máte titul z medicíny, a průzkumy ukazují, že většina lidí už někdy odešla od doktora se špatnou diagnózou. Většinou to sice vede jen k malým komplikacím, ale může jít i o život.

Na podzim roku 2015 vydala americká Národní akademie věd v pořadí třetí zprávu o bezpečí pacientů ve Spojených státech. Upozornila v ní na to, že nepřesné nebo úplně mylné diagnózy jsou problém, který v zemi prostupuje úplně celým zdravotnickým systémem. Je těžké přesně určit, kolik pacientů na ně narazí, podotkli autoři zprávy, dovolili si ale odhad: tyto chyby podle nich každý rok ovlivní zdraví nejméně 12 milionů pacientů v zemi. Většina Američanů se tak aspoň jednou v životě setká se špatnou diagnózou.

Odborníci podrobněji zkoumali i některé závažnější případy, ze kterých docela mrazí. Tak třeba žena jménem Carolyn dorazila na pohotovost s tím, že ji píchá v hrudi, bolí ji levá ruka a má některé další typické příznaky infarktu. Lékař jí diagnostikoval reflux, a když nesouhlasila, řekla jí sestra, ať se přestane vyptávat, protože „pan doktor to nemá rád“. O dva týdny později museli Carolyn odblokovat tepnu – ukázalo se totiž, že infarkt skutečně prodělala.

Skupina vědců z Minnesoty se pokusila nasbírat konkrétnější data: letos v dubnu vydali výsledky průzkumu mezi 286 pacienty a pacientkami. Ti měli společné jen jedno, totiž že byli během dvou let dvakrát diagnostikováni. Ukázalo se, že celých 21 procent účastníků zaznamenalo významný rozdíl mezi první a druhou diagnózou. Studie britských vědců  zase zpětně zkoumala tisíc případů lidí, kteří zemřeli v deseti nemocnicích v Anglii: autoři zjistili, že u 5,2 procenta byla velká šance úmrtím předejít. Asi u třetiny z této části by pak pomohla právě lepší diagnóza.

Pochybujte a ptejte se
V Česku zatím na podobnou studii čekáme, ale ve světě jich vzniklo mnohem, mnohem víc. Jejich cílem není obviňovat doktory z inkompetence, spíš upozornit na to, že k chybám prostě dochází. Pomoci s jejich prevencí přitom může sám pacient už jen tím, že se bude o své zdraví aktivně zajímat a třeba si i troufne názor lékaře zpochybnit. Deník Washington Post dal dohromady rady odborníků, jak na to:

  1. Když popisujete příznaky a průběh nemoci, nic lékaři nezatajujte, buďte co nejkonkrétnější a neopomeňte ani zdánlivé detaily.
  2. Snažte se vybavit si, které léky už jste brali, jestli vám pomohly a zda jste měli nějaké vedlejší příznaky.
  3. Dlouhodobě si ukládejte všechny výsledky testů a lékařské zprávy. Zapisujte si, jakou léčbu jste podstoupili. Může se vám to pak hodit třeba při návštěvě nového lékaře.
  4. Nebojte se ptát. Tři důležité otázky jsou: Čím by to mohlo být? Co jiného by to mohlo být? Kdy dostanu výsledky testů a co by měl být další krok?

Na druhý názor máme právo
Dalším zásadním krokem pak může být žádost o „second opinion“ – názor druhého lékaře. Ten první vám teoreticky může doporučit kolegu nebo kolegyni, ale můžete ho i tak trochu obejít. Podle zákona č. 48/1997 Sb. má každý pojištěnec v Česku právo na to, vybrat si nového lékaře, který má smlouvu s jeho pojišťovnou, jednou za tři měsíce. Variantou pak může být i soukromá ambulance nebo zdravotnické centrum.

Žádost o druhý názor u nás ještě není tak rozšířenou praxí jako v jiných zemích, možná i proto, že se svých doktorů trochu bojíme. Není ale radno tuhle metodu podceňovat; nevadí, že nemáte jasné důkazy, od toho tu ostatně nejste. Dostatečným důvodem je i to, že se vám v ordinaci dostatečně nevěnovali, diagnózu jste dostali bez důkladnějšího vyšetření nebo prostě jaksi intuitivně cítíte, že se lékař zmýlil.

Mobil místo domácího lékaře
Pokud se vám k druhému specialistovi z nějakého důvodu nechce, můžete se poradit i online. Samozřejmě ne zadáním příznaků do Googlu nebo dotazem na maminkovském fóru; radši v seriózní lékařské poradně, kde můžete anonymně napsat svou zkušenost nebo dotaz a odborník vám osobně odpoví. Obrovským trendem jsou teď mobilní aplikace zaměřené na zdraví včetně těch, které nabízejí diagnostiku – tech experti předpovídají, že v budoucnu jim budeme věřit více než lidem. V „digitální medicíně“ jsou už teď obrovské peníze.


Jenže ne všechno je skutečně hodno naší důvěry. Podle Lisy Gualtieri, asistující profesorky z bostonské Tufts University, může přístup k tak širokému spektru informací být docela problematický. „Spousta lidí si věří, pokud jde o práci s digitálními informacemi v různých oblastech života, ale přitom si neuvědomují, jak důležité je zkontrolovat původní zdroj, data a další záležitosti. Platí to pro webové stránky, aplikace i sociální sítě.“ Vzít si tyhle informační zdroje na pomoc je fajn, ale osobní kontakt je osobní kontakt. Možná nejlepší variantou tak bude zeptat se „opravdového“ lékaře na druhý názor a mobilní appky až na ten třetí.

#Marie Barvínková

Bude vás také zajímat: Tomáš Šebek: Telemedicína není sci-fi z Marsu. Prostě přiblíží lékaře pacientům

Postarejte se o svou rodinu, dokud můžete.

Život vám může zkomplikovat nejen úraz, ale i delší nemoc. I když si myslíte, že jste jako rybička. Nechte nám své jméno, telefon a profík z pojišťovny AXA se vám brzy ozve.

Poskytuji dobrovolně souhlas se zpracováním mých shora uvedených osobních údajů (jméno, příjmení, telefonní číslo) ve smyslu zákona č. 101/2000 Sb. (dále jen „Zákona“) pro účely marketingových a reklamních aktivit společností Creative Dock s.r.o. a AXA pojišťovna a.s., AXA penzijní fond a.s., AXA životní pojišťovna a.s., AXA investiční společnost a.s., AXA Česká republika s.r.o., AXA ASSISTANCE, s.r.o. a Inter Partner Assistance, organizační složka (dále společně jen „Společnost“), ať už přímo nebo prostřednictvím finančních zprostředkovatelů a smluvních partnerů Společnosti. Souhlas uděluji na dobu následujících 5 let a zároveň potvrzuji, že jsem byl seznámen se svými právy podle §§ 11 a 21 Zákona. (skrýt text)